#P4milen

Han ska få gävleborgarna att springa milen

I tolv veckor ska PT-Alex coacha oss genom träningen som i maj ska kulminera i P4-milen – ett lopp för alla som vill komma igång nu i vår.

Haka på oss i löparspåret!

Tagga dina svettiga selfies och härliga träningsbilder med #P4milen!

Hej Alex!

Vem är du?

– Jag är en positiv och målmedveten kille som älskar träning, kost och hälsa. Träning har alltid varit en central del av mitt liv och format mig till den jag är. Idag arbetar jag som hälsovetare och personlig tränare, där jag får använda mina expertiser för att hjälpa andra människor att nå sina mål! 

Hur kommer det sig att du blev personlig tränare?

– Min PT-karriär började med att jag först utbildade mig till Hälsovetare med en examen inom folkhälsovetenskap på Högskolan i Gävle. Sedan tog jag ytterligare ett steg och blev personlig tränare samt kostrådgivare. Som hälsovetare ligger fokus på större folkhälsoprojekt och projektarbeten. Dock ligger min stora passion på individnivå och drivet att hjälpa andra människor.

Hur mycket tränar du själv?

– Jag tränar mellan 5-7 pass i veckan, där jag lägger fokus på alla aspekter av träning. Det vill säga jag jobbar med styrka, kondition, balans samt explosivitet. Dessutom ger större variation i träningen betydligt bättre resultat och hjälper till att hålla motivationen uppe. 

Vilken är den vanligaste frågan du får?

– En vanlig fråga som jag oftast får är: Hur får jag fram magrutorna? Många tror att mycket magträning som situps eller benlyft kommer bränna magfettet och därmed göra magrutorna synliga. Men sanningen är att det handlar om att minska fettprocent på hela kroppen och detta gör man allra bäst med cardio-träning och genom att äta rätt.

Hur lång tid tar det tills man kan springa en mil, om man är helt otränad?

– Detta är väldigt individuellt och avgörs utav många olika faktorer som träningsvana, grundkondition och kroppskonstitution. Men generellt kan man säga att 12 veckor är en rimlig tidsplan för någon är helt otränad. 

Ge oss tre anledningar till att haka på #P4milen?

  • Självklart handlar om att ha kul! Om man klarar milen under en timme är helt irrelevant. Det handlar om att klara den efter sin egen förmåga och gör man det under en timme så är det en bonus!
  • Det är viktigt att ha ett mål som hjälper till att hålla motivationen uppe! P4 milen är ett perfekt tillfälle att ta sig en an en tuff utmaning.
  • Gemenskap är viktigt när man tränar! Med P4 milen får man träningsglädjen, kunskapen och draghjälpen som man behöver för att komma igång med sin träning och klara milen.

Se allt som händer i sociala medier med #P4milen här.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista