1 av 4
Jenny Nordqvist, frisör på Sotlugg och linlugg, Daniel Swärd, Centrumsamordnare och Åsa Sundell, klädbutiken Fico. Foto: Staffan Mälstam/Sveriges Radio.
2 av 4
Gävle Citys nya logga. Foto: Staffan Mälstam/Sveriges Radio.
3 av 4
Gävle Citys nya logga. Foto: Staffan Mälstam/Sveriges Radio.
4 av 4
Gävle centrumsamverkans nya logotyp släpptes idag. Foto: Staffan Mälstam/Sveriges Radio

Nytt samarbete ska stärka Gävles handlare

Butiksägare: Vi kommer såklart vara med
1:39 min

Gävles centrum måste stärkas, annars riskerar centrumhandeln att tappa marknadsandelar.

– Vi kommer såklart vara med under plattformen Gävle City, på deras nya hemsida, vi kommer vara med och sälja presentkort i vår egen butik och samverka på sociala medier och så vidare, säger Åsa Sundell som driver klädbutiken Fico i centrala Gävle.

Det finns runt 200 butiker, caféer, restauranger och andra näringsidkare i centrala Gävle som är beroende av sina dagliga kunder.

För första gången vill man nu samla alla dessa under på en gemensam hemsida med namnet Gävle City. Allt för att locka konsumenterna till centrala Gävle istället för att de åker till andra köpcentrum.

– Externhandeln stärker sina positioner, det blir mer e-handel med mera. Där har vi ett val som vi måste göra för hur vi kan stärka centrumhandeln och där tycker vi är ett tydligt steg i den riktningen, säger Daniel Swärd som är Centrumsamordnare i Gävle.

En gemensam logga har man också tagit fram med en särskild Gävlekoppling.

– Det är ett utdrag från Stortorget och alla färger har sin egen historia, men kontentan är att visa på hur viktiga alla enskilda aktörer är för Gävle, säger Daniel Swärd.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".