Elektronikkedjan Experts butik i Gallerian i centrala Stockholm. Foto: Leif R Jansson/Scanpix

Här är trenderna i årets julhandel

Hårda klappar populärast
2:16 min

Tv-apparater, hörlurar, spel och surfplattor. Hemelektronikköpen är fortsatt stort i juletid men butikerna möter stark prispress från näthandeln.

Och samtidigt går att se en förskjutning hos hushållen bort från stort antal julklappar till andra köp.  Jonas Arnberg är chefekonom vid branschorgansationen Svensk Handel:

– Över tiden ser vi ju att fler människor har valt att resa utomlands. Många säger också att man vill dra ner på antalet klappar, men att man då kanske lägger mer pengar på mat eller att man köper dyrare klappar och satsar på hållbara paket

Med växande BNP och befolkning  växer också julhandeln. Dock alltså inte över hela skalan. Klädköpen har minskat med 3.2 procent nu inför julen enligt Svensk handels stilindex, försäljningen av skor ner fem procent.

Och ett generellt problem för handeln är att återkommande reor gjort det svårare att sälja varor till fullpris. Genom alla sådana erbjudanden binder handeln så att säga ris för egen rygg:

– Julhandeln slår rekord igen och försäljningen ökar, men lönsamheten gör inte det. Och det kanske går att öka marknadsandelen genom att locka konsumenten med reor men det drar ju ner marginalen. Och marginalen är den lägsta historiskt sett som vi har sett i handeln och det är väldigt bekymmersamt.

Dessutom går det alltså i köprushen också att märka en trötthet bland vissa som inte köper så mycket julklappar alls. Som Gunnar Haglund:

– Ja, en köper jag till min systers dotter. När man var yngre köpte man ju mycket men nu köper man ingenting. Sen är jag vegetarian så jag äter ingen julmat heller. Så mig tjänar dom inga pengar på!

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".