Sociala företag del 2
Ulf Karlsson vid Coompanion jobbar med att stötta Sociala företag. Foto: Jenny Sanner Roosqvist/ Sveriges Radio

Satsning på sociala företag i Gävleborg

"Sociala företag behöver större kunder"
1:36 min

Sociala företag som ska hjälpa människor in i jobb måste bredda sig till en större marknad. Det anser föreningen Coompanion som ägnar sig åt att just stötta sociala företag och som nu ska försöka utveckla företagsformen i Gävleborg.

Föreningen vill starta ett projekt i både Gävleborg och Dalarna i vilket företagen ska få hjälp att hitta en ny typ av kunder Det berättar Ulf Karlsson, rådgivare vid Coompanion i Gävleborg.

– I dag jobbar de sociala företagen mest med korta uppdrag mot privatpersoner. Vår ambition är att få till stånd längre avtal med större företag och i Gävleborg har redan Konsum Gävleborg och HSB visat intresse för att köpa tjänster av sociala företag, säger han.

De sociala företagen ska stärkas 

I Gävleborg och Dalarna finns idag sammanlagt runt 50 sociala företag - som ger personer t.ex. med funktionsnedsättning eller psykisk ohälsa eller långtidsarbetslösa en chans att komma in på arbetsmarknaden. Sammanlagt sysselsätts över 500 personer. Mer än hälften är anställda, resten får någon form av arbetsmarknadsbidrag och arbetar efter sin förmåga. Förhoppningen är att de längre fram ska bli anställningsbara - antingen i det sociala företaget eller också någon annanstans.

Med det länsöverskridande projektet - där också högskolorna i Gävle och Dalarna är delaktiga - är förhoppningen alltså att de sociala företagen ska bli livskraftigare och starkare.

Framgångsrikt Gävleföretag 

Ett av de sociala företag som redan har lyckats bra med att nå ut till stora kunder är kooperativet Sandaga i Gävle som startades för tre år sedan för att hjälpa invandrarkvinnor ut i arbetslivet, men som idag har både svenskar och invandrare anställda. Sammanlagt åtta personer som haft svårt att komma in på arbetsmarknaden på egen hand. Elena Al Damanhouri är en av medlemmarna och grundarna och hon anser att det viktigaste är lite hjälp på traven att visa upp vad man kan.

– Det viktiga är att få chansen att visa vad man kan och vill på arbetsmarknaden. Det är vad som behövs, säger hon.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".