Haverirapporten är nu klar efter Remmarens oförklarliga grundstötning utanför Gråhäll i Söderhamns skärgård. Men fortfarande är gåtan om vad som gick snett med GPS-tekniken olöst. Foto: privat
1 av 3
Haverirapporten är nu klar efter Remmarens oförklarliga grundstötning utanför Gråhäll i Söderhamns skärgård. Men fortfarande är gåtan om vad som gick snett med GPS-tekniken olöst. Foto: privat
Henrik Olsson är driftschef på skärgårdsenheten. Nu uppmanar han alla båtägare att köra efter karta och kompass i den så kallade Gråhällstriangeln vid Skatön. Foto: Christian Höijer/Sveriges Radio
2 av 3
Henrik Olsson är driftschef på skärgårdsenheten. Nu uppmanar han alla båtägare att köra efter karta och kompass i den så kallade Gråhällstriangeln vid Skatön. Foto: Christian Höijer/Sveriges Radio
Det är i triangeln mellan Skatrevet, Gråhäll och Penninggrundet som GPS-tekniken gäckat ett flertal båtägare.
3 av 3
Det är i triangeln mellan Skatrevet, Gråhäll och Penninggrundet som GPS-tekniken gäckat ett flertal båtägare.

GPS-fenomen bakom Remmarens grundstötning i Söderhamn

1:48 min

Ett mystiskt fel på GPS-navigationen var orsaken till att Söderhamns skärgårdsbåt Remmaren gick på grund i somras. Den gåtfulla förklaringen har framkommit i haverirapporten som blev klar i dagarna.

Henrik Olsson är driftschef på kommunens skärgårdsenhet.

– Vi är förbryllade över det här och också oroliga inför sommaren förstås när båttrafiken kommer igång.

Remmaren var på väg till Prästgrundet längst ut i Jungfrukustens band för att hämta sopor när olyckan skedde i den numera ökända Gråhällstriangeln mellan just Gråhäll, Penninggrundet och Skatrevet.

För de rutinerade skepparna kom det hela fullständigt oväntat. Och Henrik Olsson, som också är stationschef på sjöräddningen, säger att flera mindre fritidsbåtar rapporterat att de fått oväntad bottenkänning vid passagen,.

– Ja, det är säkert ett tiotal som ringt som följt gps:en, kommit ur kurs och stött på sten.

Men frågan är nu vad det kan bero på?

Teorin som kommunens haverikommission driver är att det rör sig om en så kallad bugg i satellitöverföringen.

Men Eva Enslinje, GPS-controller på Statens havstekniska institut, ger inte mycket för den teorin.

– Nej, det är osannolikt. Vi har plockat ned både navigationsutrustning och dataprogram i molekyler utan att hitta några fel.

Huvudteorin nu, det är att området är kränkt av främmande undervattensverksamhet. Det skulle kunna röra sig om gammal bottenbaserad spaningsmateriel i form av störutrustning från tiden när flygflottiljen F15 fanns som någon roar sig med.

Lösningen på gåtan kan bli den pensionerade norske affärsmannen Arne Latitud, själv boende i området, som nu väljer att bekosta dykningar kring Gråhäll:

– Jag betalar vad det kostar. Vi måste gå till botten med det här, säger han.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista