Hand klickar på surfplatta. Foto: Fredrik Sandberg/TT
Foto: Fredrik Sandberg/TT

Webbinfluerad handel allt vanligare

Sex av tio personer kollar upp en vara på nätet innan de köper den i butik. Den så kallade webbinfluerade handeln blir allt vanligare.

 – I ett läge där de flesta handlare arbetar både via fysiska butiker och webben får vi konsumenter en ökad möjlighet att jämföra utbudet hos olika handlare, säger Jonas Rörsgård, vd på Verifone Sverige, som har gjort undersökningen . 

Undersökningen visar alltså att sex av tio personer kollar upp en vara på internet innan de köper varan i butik. Fyra av tio gör precis tvärtom, kollar upp varan i en butik innan de köper den på nätet.

Hur gör du?

Fråga
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".