Elever i skolbänken. Foto: Fredrik Sandberg/TT
Foto: Fredrik Sandberg/TT

Morot och motivation – viktigt för lärandet

"Man kan anpassa verktyget till varje enskild individ"
1:01 min

Bollnäs och Söderhamn har tillsammans med Uppsala, som enda kommuner i landet, varit med och utvecklat ett dataverktyg som ska hjälpa elever att utveckla sitt språk och skrivande. Och enligt motivationsforskaren Sara Bengtsson kan digitala verktyg i skolan vara positiv för elevernas motivation.

– Den stora fördelen med digitala verktyg är att man kan anpassa dem till varje enskild individ. Det är svårare för en lärare att dela sig i 20 eller 25 bitar, och något som är jättebra för motivationen är att man kan anpassa svårighetsgraden till lagom svårt. Är det för lätt känns det tråkigt och är det för svårt känns det hopplöst och kostar för mycket energi, säger Sara Bengtsson, senior forskare vid Karolinska Institutet. 

Sara Bengtsson är en av forskarna som är med i projektet som Bollnäs och Söderhamn är en stor del i. Tillsammans med kollegan Martin Ingvar är hon två av Sveriges tyngsta forskare på området med särskilt tonvikt på skol-, motivations- och inlärningsfrågor.

Motivation inom skolan, kan man också se likheter inom andra områden, till exempel inom idrottsvärden? 

– Helt klar är det samma. Det som händer i hjärnan när vi blir bättre på något det är att det kostar mindre energi att utföra en uppgift. Precis som inom idrotten kan man inom skolan träna stenhårt och då ökar motivationen ju bättre man blir, säger Sara Bengtsson.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".