Foto: JUREK HOLZER / SVD / TT
1 av 2
Foto: JUREK HOLZER / SVD / TT
Kronofogdarna Andreas Eskilsson (tv) och Göran Söderberg (th) ser till att fordonsskulderna ändå betalas till sist.. Foto: Tomas Groop/ Sveriges Radio
2 av 2
Kronofogdarna Andreas Eskilsson (tv) och Göran Söderberg (th) ser till att fordonsskulderna ändå betalas till sist.. Foto: Tomas Groop/ Sveriges Radio

Gävleborgs fordonsskulder ökar – nu 20 miljoner kronor

1:39 min

Färsk statistik från kronofogden visar att Gävleborgarna år efter år ökar sina Fordonsskulder. Länets obetalda parkeringsavgifter ökade förra året mest i landet och med de nya trängsel- och infrastrukturavgifterna växer skuldberget ytterligare.

Totalt är nu 2550 slarviga bilägare skyldiga drygt 20 miljoner kronor. Hälften är obetald fordonsskatt berättar Göran Söderberg, kronofogde i Gävle:

– Egentligen slarvas det nog inte mer än tidigare med fordonskatten. Däremot har skuldbeloppen ökat med ungefär två miljoner kronor, jämfört med för fem år sedan. Förmodligen har det blivit dyrare att ha bilen och betala skatten, säger han.

Även summan av obetalda parkeringsavgifter ökar hos kronofogden. Förra året var P-skulden 6 miljoner kronor och Gävleborg var det län som hade den största ökningen - 12,6 procent. Gävle kommun står för halva skulden som är mer dubbelt så stor, ja nästan tre gånger större än P-skulderna i jämförbara städer. Göran Söderberg har ingen säker förklaring till Gävlebornas sämre betalningsmoral:

– Nej, det är kanske enklare att få en parkering i exempelvis Sundsvall än i Gävle, men vi Kronofogdar kan inte se någon förklaring till den stora skillnaden i P-skuld mellan Gävle och Sundsvall, säger han.

Det är lättare säger Göran Söderberg, att förklara varför 128 Nordanstigs- och Hudiksbor är sämst i länet på att betala den nya så kallade infrastrukturavgiften. Totalt 178 000 kronor är de skyldiga tillsammans och då handlar det säkert om vägavgiften på den nya bron över Sundsvallsfjärden, tror han.

– Förmodligen gör närheten till Sundsvall att har de arbeten som gör att de oftare än andra länsbor måste passera den avgiftsbelagda bron. Därmed ökar också andelen obetalda avgifter, säger Göran Söderberg.

Den som trots påminnelser och påstötningar inte betalar får förr eller senare träffa en kollega till Göran Söderberg - kronoinspektör Andreas Eskilsson, indrivare hos Kronofogden.

Han är trots sin uppgift och trots befogenheter att såväl utmäta som "ianspråkta" den skuldsattes fordon ändå ganska snäll. Just bilen låter han nämligen oftast vara i fred, försäkrar han:

– Vi brukar normalt utmäta pengar som finns på den skuldsattes bankkonton eller på inkomsten.

Men borde det inte vara mer "pedagogiskt" att helt enkelt ta bilen först. Det är ju ändå den det gäller?

– Nej, det tycker jag vore helt fel! Det skulle göra större skada. Vårt mål är att få in pengar till så liten skada som möjligt för den skuldsatte, säger Andreas Eskilsson.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista