Viktoria Johansson, samordnare för minoritetsspråk i Söderhamn och Victoria Lindholm som får modersmålsundervisning i finska. Foto: Agneta Sundberg/Sveriges Radio
Viktoria Johansson, samordnare för minoritetsspråk i Söderhamn och Victoria Lindholm som får modersmålsundervisning i finska. Foto: Agneta Sundberg/Sveriges Radio

Elever får för lite undervisning i minoritetsspråk

"Hemma pratar jag ingen finska"
1:21 min

Sedan första juli förra året har elever som tillhör någon av Sveriges minoriteter rätt till modersmålsundervisning även om man inte pratar språket hemma eller kan prata det sedan tidigare. Men antalet lektioner är för få menar experter.

De flesta som läser något av de nationella minoritetsspråken som modersmålsundervisning i skolan, till exempel finska eller romani, får långt mindre undervisningstid än vad experterna rekommenderar. Det visar en enkät som Sveriges Radio har gjort till landets alla kommuner. 

– Hemma pratar jag ingen finska för vårt modersmål är egentligen finlandssvenska, säger Victoria Lindholm som går i nian på Nortullskolan i Söderhamn.

Vad betyder den här undervisningen för dig?

– Den är ganska viktig om jag vill jobba och flytta tillbaks. Och om jag vill gå någon undervisning eller skola i Finland så är det mesta på finska. 

De nationella minoritetsspråken i Sverige är finska, samiska, meänkieli, romani chib och jiddish. I Gävleborg har sex av länets kommuner elever som får undervisning i finska, och en i romani chib.

En enkät från Sveriges Radios visar att många kommuner ger minoritetsspråksundervisning i max en timme per vecka. Så är det till exempel i Hudiksvall, Hofors, Sandviken och Gävle. Något som Europarådets expertgrupp för minoritetsspråken anser är för lite för att kunna hålla språken vid liv. 

I Söderhamn anser kommunen däremot att det krävs minst två pass på 45 till 60 min per vecka för att hinna med det som står i kursplanen.

– Tittar man på vad kursplanen säger måste man minst ha två pass i veckan för att uppnå målen. Det är inte försvarbart och sätta tryck på eleverna för att ha ett pass i veckan, säger Viktoria Johansson som är samordnare för minoritetsspråk i Söderhamn.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".