Fredrik Halvarsson och Matilda Fendikis serverar på Bistro Järnvägs i Ljusdal och de säger att människor frågar mer om köttkvalitet i turisttäta Järvsö.
1 av 2
Fredrik Halvarsson och Matilda Fendikis serverar på Bistro Järnvägs i Ljusdal och de säger att människor frågar mer om köttkvalitet i turisttäta Järvsö. Foto: Christian Höijer/Sveriges Radio
Somjit Nylen på Jits Thaimat måste ha billigt kött för att kunna sälja sina rätter för 65 kronor.
2 av 2
Somjit Nylen på Jits Thaimat måste ha billigt kött för att kunna sälja sina rätter för 65 kronor. Foto: Christian Höijer/Sveriges Radio

Kvalitetskött efterfrågas mer i turistorter

"Turisterna tar inte svängen genom Ljusdal"
1:37 min

Kvaliteten på köttet som serveras på restauranger beror till hög grad på vad kunderna är beredda att betala. Men i större städer och orter som lockar turister är det lättare att sälja dyrare kvalitetskött.

Fredrik Halvarsson och Matilda Fendikis serverar på Bistro Järnvägs i Ljusdal och de får sällan några frågor om kött.

– Det hände oftare när jag jobbade i Järvsö att det kom in folk och frågade, men här har det inte hänt någon gång tror jag, säger Fredrik.

Varför är det så tror du?

– Det är mer turister i Järvsö, de är lite mer medvetna, fortsätter han.

– Jag tror att ruljangsen på människor i restaurangbranschen i Järvsö är större. Turisterna tar inte svängen genom Ljusdal, så det finns bättre förutsättningar i Järvsö, säger Matilda.

P4 Gävleborgs granskning har visat att köttet som serveras på restauranger kommer från länder över hela världen. Flera krögare vi träffar som driver luncher känner sig tvingade att köpa billigt kött för att få lönsamhet. 

För kvalitet kostar och kunderna nobbar om priset drar iväg, säger Somjit Nylen som driver Jits Thaimat i Ljusdal.

– Jag säljer mat billigt, 65 kronor per styck. Jag måste ta kött som är ganska billigt.

Pizzeria Aspendos i Söderhamn har testat a la carte med svenskt kvalitetskött, men det blev en flopp. 

– De kan inte köpa en 250-kronors a la carte, då köper de kanske bara två tre gånger på ett år. Men om du säljer billigare mat handlar de kanske fyra fem gånger i månaden, säger ägaren Ilhami Sahindal. 

Matilda Fendikis har också en annan teori.

– Det är väl en trend i Sverige nu att veta vad köttet kommer ifrån och vad man äter. Och det är större i städer än här.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".