Försäkringskassans skylt
Foto: CHRISTINE OLSSON / TT

Försäkringskassan: Vi har misslyckats med kommunikationen

0:39 min

P4 Gävleborg har i dag berättat om att Försäkringskassan bedriver olaglig kameraövervakning av sina anställda och att flera anställda har slutat på grund av det här. På Försäkringskassan menar man att man misslyckas med kommunikationen. 

– Det är jättetråkigt att det har var blivit så här. Jag tror att grunden är att vi inte riktigt har lyckats här i Gävle med kommunikationen med syftet och varför, säger Mattias Willersjö chef för Försäkringskassans kundcenter till P4 Gävleborgs morgonprogram. 

Och Mattias Willersjö menar syftet med att kameraövervaka sina anställda i tjänsten Personligt webbmöte, som Försäkringskassans kunder har tillgång till. Det vill säga att att man kan få ett möte via webbkamera med handläggaren. 

Med det är en tjänst som är olaglig då den just övervakar anställda, enligt Datainspektionen. Och fallet ligger nu hos Förvaltningsrätten.

Skyddsombudet Irre del Barba beskriver det hela som en prestigefull process som kostat hårt både på chefer och anställda.

– Det är många som slutat på Försäkringskassan på grund av implementationen av webbkameran. Talesättet är: Det är bara att gilla läget, annars passar man inte in i organisationen, säger Irre del Barba till P4 Gävleborg.

– Jag upplever inte att vi har den typen av miljö just nu där man känner sig utsatt och hotad, säger Mattias Willersjö, som tycker att klimatet kring webbkamerorna nu är mer öppet. 

– Den stora skillnaden är att vi har ett klimat nu som är öppet och vi diskuterar det här på ett större sätt än vi gjort tidigare. 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista