Lars Asplund, enhetschef på Hemtjänst Sätra, väntar ivrigt på en riktig laddstolpe. Att använda motorvärmaruttaget fungerar inte för hemtjänsten, säger han.
1 av 2
Lars Asplund, enhetschef på Hemtjänst Sätra, väntar ivrigt på en riktig laddstolpe. Att använda motorvärmaruttaget fungerar inte för hemtjänsten, säger han. Foto: Ingeegerd Sörgard/Sveriges Radio
Får vi laddstolpar tror jag på elbilen, säger Lars Asplund, enhetschef på hemtjänsten i Sätra.
2 av 2
Får vi laddstolpar tror jag på elbilen, säger Lars Asplund, enhetschef på hemtjänsten i Sätra. Foto: Ingegerd Sörgard/Sveriges Radio

200 nya laddstolpar sätts upp länet

1:24 min

Nu håller elbilen på att få sitt stora genombrott. Det kommande året kommer mer än 200 nya laddstolpar för elbilar att sättas upp i länet.

Gävle kommun satsar på 83 nya laddstolpar, något som Lars Asplund, enhetschef på Sätra hemtjänst, är glad åt, för elbil i motorvärmaruttaget fungerar inte, säger han.

– Säkringarna gick och det blev överbelastat och så kom vi hit på morgonen och då hade de där slagit av under natten. Men hemtjänsten åker ju hela dagarna, så då måste det funka så att bilen är fulladdad på morgonen, säger han.

Så du är glad åt att ni får nya laddstolpar?

– Ja, det är jag jätteglad åt. Det blir bra. Jag tror på det.

Antalet laddstolpar för elbilar i länet har ökat långsamt de senaste åren. Vissa kommuner har investerat i laddstolpar och det finns också på några bensinstationer och vid en del snabbmatsrestauranger.

Men fortfarande ligger Gävleborg långt efter södra Sverige och i Hofors och Ljusdal finns i dag ingen laddstolpe alls.

Men nu håller detta på att förändras. Delvis beroende på att några kommuner fått bidrag från det statliga Klimatklivet kommer ett stort antal laddstolpar att sättas upp det kommande året och de riktar sig både till allmänheten och till de kommunanställda som använder elbil.

Gävle kommun gör en stor satsning med 83 laddstolpar, där några kan användas av allmänheten men de flesta ska användas till de elbilar som hittills fått klara sig med eluttag för motorvärmare.

Bollnäs har också fått bidrag och ska sätta upp 49 stolpar, Söderhamn ska sätta upp 30, Ljusdal Energi planerar att sätta upp sammanlagt 17 stolpar utan att ha fått bidrag, i Hofors hoppas man på bidrag från Klimatklivet till ett tiotal stolpar och i Ovanåker planerar man för åtta nya stolpar.

Tillsammans betyder det här att antalet laddstolpar i länet kommer att bli fem gånger fler på bara ett år.

I Hofors och Ljusdal är det framför allt turisterna som man vill sätta upp laddstolpar för, men i Sätra får satsningen hemtjänsten att tro på elbilen igen.

– Då när jag var som surast var jag ute och startade om startkablarna flera gånger varje dag och då sa jag att vi ska inte ha någon jäkla elbil, vi ska ha en riktig bil, berättar Lars Asplund.

Till slut fick hemtjänsten i Sätra tillfälligt låna in tre bensinbilar, så i väntan på att det ska sättas upp riktiga laddstolpar är alltså bara en av hemtjänstens fyra bilar en elbil.

– Bara vi får en riktig laddare så tror jag att det ska lösa sig. I stadstrafik är en elbil egentligen bättre än en bensinbil. Om den bara är laddad, säger Lars Asplund.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista