Därför ska du inte vara rädd för betalningsanmärkning

3:07 min

Då och då dyker dom upp. Dom felaktiga fakturorna som privatpersoner drabbas av.

Men hur ska en egentligen agera om en får hem en sådan. Anna Mähler som är konsumentvägledare på Konsument Gästrikland menar att det viktigaste är att inte bli rädd. Den största missen privatpersoner och småföretag gör är att av rädsla för en anmärkning hos Kronofogden betala in felaktiga fakturor. 

Vad ska en göra om en får en felaktig faktura?

–Bestrid den! Så länge du bestrider en faktura så kan du inte heller få en betalningsanmärkning, säger Anna Mähler, konsumentvägledare. Det ligger på företagen och inte på dig som privatperson att bevisa att du faktiskt gått in i ett avtal med dom och gjort en beställning, fortsätter hon. 

Ett bestridande av en faktura måste göras skriftligt och det är viktigt att du säkerställer att det nått företaget.

– Begär leveranskvitto om du bestrider via e-post, annars så skickar du din bestridan i pappersform som ett rekommenderat brev så att du får ett kvitto på att det nått mottagaren, säger Anna Mähler.