När Järnvägsmuseet fyllde 100 år var publiktillströmningen extra stor.
1 av 6
Järnvägsmuseet som vi är vana att se det. Foto: Linnea Johansson/ Sveriges Radio
Järnvägsmuseet översiktsbild
2 av 6
Snart kommer Järnvägsmuseet hålla stängt i tre års tid. Foto: Tomas Groop/ Sveriges Radio
Banvaktsstugan vid Sveriges Järnvägsmuseum
3 av 6
Även banvaktsstugan som blivit "barnvaktsstuga" stänger. Foto: Tomas Groop/ Sveriges Radio
Järnvägsmuseets chef Robert Sjöö
4 av 6
Museichefen Robert Sjöö står inför svåra utmaningar när museet byter ägare. Foto: Tomas Groop/ Sveriges Radio
Museivärden Frida Holmkvist kommer under tre år inte längre behöva ta emot i Järnvägsmuseets entre´.
5 av 6
Museivärden Frida Holmkvist tar emot i museets entré. Foto: Tomas Groop/ Sveriges Radio
Rälsbuss startar från Sveriges Järnvägsmuseum
6 av 6
Järnvägsmuseets trafik med historiska tåg ska fortsätta under stängningstiden. Här avgår rälsbussen. Foto: Tomas Groop/ Sveriges Radio

Järnvägsmuseet stängs i tre år

Ombyggnad, asbestsanering och ny utställning behövs.
1:49 min

Järnvägsmuseet i Gävle byter ägare och stängs för ombyggnad under mycket längre tid än planerat. Ägarbytet försenar upprustningen och nu tvingas alla tågnördar, vanliga turister och tågälskande barn vänta närmare tre år innan muséet återuppstår på nytt.

Museets nuvarande ägare Trafikverket har redan beslutat att ombyggnaden ska ske med start i höst, men sedan regeringen i sin vårproposition lade förslag om att museet ska ha en annan huvudman har projektets tidtabell spruckit totalt. Det berättar Robert Sjöö, chef för Sveriges Järnvägsmuseum i Gävle:

– Vår målsättning var att kunna öppna igen sommaren 2019 - nu vet vi att det inte blir så. Om det i stället blir sent år 2019 eller i början av 2020 återstår att se den dag då vi fått vår nye huvudman på plats, säger han.

Det kan därmed dröja närmare tre år innan Järnvägsmuseet på nytt slår upp sina portar. Det är en stor utmaning att under så lång tid hålla varumärket Sveriges Järnvägsmuseet levande och undvika att publiken försvinner, förklarar Robert Sjöö:

– Det betyder att vi nu måste hitta nya lösningar för att synas! Vi måste finnas på andra ställen i landet och positiva med det är att vi samtidigt får möjlighet att komma i kontakt med människor som i dag kanske inte alls vet att Järnvägsmuseet finns!

Det är myndigheten Statens Maritima museer som i dag ansvarar för Vasamuseet Sjöhistoriska museet och Marinmuseet i Karlskrona som vid årsskiftet tar över Järnvägsmuseet. Det har riksdagen bestämt, men övertagandet sker alltså oturligt nog precis samtidigt som nuvarande ägare Trafikverket med Robert Sjöö i spetsen, dragit i gång en välbehövlig förnyelse av både lokalerna och själva utställningen:

– Det är helt enkelt för trångt för våra omkring 60 000 årliga besökare. Vi måste ha en helt ny entré och utställningen är ju den samma som på 90-talet och behöver förnyas. Dessutom finns det i väggarna övermålad asbest som det också är dags att sanera, konstaterar Robert Sjöö.

Det är alltså ett stort förnyelseprojekt som väntar?

– Det är ett mycket stort projekt! Därför krävs det nu till och med ett regeringsbeslut innan vi kan sätta igång, säger Robert Sjö.

Men tajmingen är inte den bästa konstaterar han. När tre berörda departement och tre inblandade myndigheter just nu ska enas om ansvaret för både byggnader, organisation och själva förnyelsen, ja då försenas alltså hela projektet.

Den 9 september har järnvägsmuseets 60 000 årliga besökare en sista chans att under en familjedag beundra lok och vagnar - sedan stängs portarna. Det blir tufft för alla, men nödvändigt säger Frida Holmkvist som sedan fem år tillbaka tar emot besökare i museets entré:

– Tre år är en lång tid, men samtidigt har vi ju jättemånga stammisar som jag tror kommer att vänta både längtande och troget på att vi ska öppna igen!

De så kallade "tågnördarna" sviker inte?

– Nej, jag tror absolut inte att de har något emot förnyelsen. Det behövs ju en ny utställning, så är det bara!

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".