1 av 4
Sofia Lindström, CoderDojo 1
2 av 4
Sofia Lindström är en av mentorerna på CoderDojo. Foto: Per Rinaldo / SR
Sofia Lindström, CoderDojo 3
3 av 4
I dojon får barn och unga lära sig koda spel och programmera "Quirkbots", som den här på bilden. Foto: Per Rinaldo / SR
Sofia Lindström, CoderDojo 2
4 av 4
Sofia Lindström visar hur man sätter ihop kretskort för att bygga en egen synth som man kan spela på och modulera efter eget behag. Foto: Per Rinaldo / SR

På CoderDojo kretsar allt kring programmering

Sofia Lindström: Vi lever i en digital värld och måste förstå hur den fungerar
3:26 min

2020 beräknas det saknas en miljon programmerare inom EU. Därför lär nu CoderDojo på Sandbacka Park i Sandviken unga att programmera.

På CoderDojo i Sandviken kan barn och unga mellan sju och sjutton år lära sig programmering och kodning. Skapandet är fritt och tanken är att ha kul medan man lär sig.

– Vi har väldigt lite gränser med vad man får göra så barnen får ha roligt och testa sig fram, säger Sofia Lindström, en av mentorerna på CoderDojo Sandviken.

CoderDojo är ett internationellt koncept som startade på Irland för några år sen. Idag finns det över tusen dojos runt om i världen och en av dem är alltså på Sandbacka Park i Sandviken.

Det finns trettio platser i dojon varav tio är reserverade för tjejer och responsen är minst sagt positiv bland de som går där.

– Det är en enorm glädje på CoderDojon. Vi kör igång halv sex på måndagar men kvart över fem så har de redan satt sig och kört igång, säger Sofia Lindström.

Linus Andersson är elva år och han har varit med sen starten av CoderDojo i Sandviken. Det brukar vara veckans höjdpunkt och i dojon har han träffat många kompisar och lärt sig mycket. I framtiden vill han jobba med kodning.

– Jag har ju alltid varit inriktad på att bli spelskapare, så jag vill koda gubbar i olika spel, säger han.

Kunskapen att koda är inte bara för skojs skull. I framtiden kommer det vara stor brist på programmerare. Som en åtgärd har Skolverket på förslag att programmering ska integreras i skolans alla ämnen.

Enligt en rapport från EU-kommissionen har nästan 50% av EU:s befolkningen låg eller obefintlig digital kompetens, medan 90% av jobben inom en snar framtid kommer kräva någon form av datakunnande.

Koncept som CoderDojo kan då rusta för framtiden och Sofia Lindström som håller i dojon ser flera skäl till att börja tidigt.

– Det är livsviktigt. Dels finns det rena kompetensbehovet bland företag, dels är det en demokratiaspekt. Vi lever i en digital värld och måste kunna orientera oss i den, säger hon.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".