Porträtt av Gävle kommuns trafik- och tillståndschef Helena Werre
1 av 2
Avverkningsplanerna står fast säger Gävle kommuns trafik- och tillståndschef Helena Werre. Foto: Tomas Groop/ Sveriges Radio
Elva lönnar på Staketgatan 5-8 ska fällas för att ge plats åt två busshållplatser på vardera sidan, något som Curt Kinander protesterar mot.
2 av 2
Elva lönnar på Staketgatan 5-8 ska fällas för att ge plats åt två busshållplatser. Curt Kinander hör till de som protesterar. Foto: Agneta Sundberg/Sveriges Radio

Nytt avverkningsbesked om lönnarna i Gävle

Helena Werre: " Det finns inga andra alternativ!"
1:02 min

I dag avgjordes troligen ödet för lönnarna på Staketgatan i centrala Gävle. Efter protester ska Samhällsbyggnadsnämnden ompröva sitt tidigare beslut att fälla träden, men även det nya beslutsförslag som blev klart idag förordar avverkning av de omstridda lönnarna.

Kommunen ska bygga busshållplatser och vill avverka 11 träd och återplantera fem, men protester har tvingat Samhällsbyggnadsnämndens ordförandeberedning att pröva ärendet nytt. I dag stod det dock klart att avverkningsplanerna ligger fast - det berättar Helen Werre, trafik- och tillståndschef vid Samhällsbyggnadsförvaltningen:

– Ja, eftersom det inte finns några andra alternativ. Fördelarna för kollektivtrafiken är viktigare än att sex träd försvinner, säger hon.

Att avverkningen ska genomföras som planerat är därför det råd som berörda tjänstemän nu har överlämnat till Samhällsbyggnadsnämnden, förtydligar Helena Werre

– Det är vårt beslutsförslag, konstaterar hon.

Därmed förväntas nämnden den 18 oktober fälla den dom som sannolikt också fäller de 40-åriga lönnarna på Staketgatan och även får trädens vänner att rasa.

Återplanteringen blir emellertid ett plåster på såren och Helena Werre lovar att de som saknar träden inte ska behöva vänta till år 2057 på att få vackra, fullvuxna Lönnar på Staketgatan igen:

– Vi kommer att återplantera ganska stora träd - 20 centimeter i omkrets och ungefär fyra och en halv meter höga träd. Dessutom ska vi förbättra träden livsvillkor på ett sätt som gör att de växer snabbare än de träd som står där i dag har gjort.

Helena Werre tror därför att både bussresenärer och trädens vänner ändå kan bli nöjda med kompromissen:

– Ja, i slutänden tror jag att de blir det, säger hon.

Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".