Pyramidmattor minskar spårspring
1 av 3
Pyramidmatta. Foto: Trafikverket
Pyramidmattor minskar spårspring
2 av 3
Pyramidmattorna är svåra att gå på och minskar det obehöriga genandet på järnvägsspår. Foto: Trafikverket.
Pyramidmatta
3 av 3
Mattorna är tillverkade av återvunna bildäck. Foto: Trafikverket.

Gummipyramider minskar springet på spåren

"I Gävle minskade spårspringet med 50 procent"
1:12 min

Gummimattor med pyramider på minskar obehörigt spring på järnvägspår och kan rädda liv. Det visar en studie från Trafikverket som presenteras i dag.

Förra året dog 83 personer i Sverige då de av olika anledningar befann sig på järnvägsspåret. Det handlar om självmord, och om folk som genar eller som av misstag hamnat på spåren.

Dessutom orsakar spårspringet förseningar i tågtrafiken med nästan sju timmar per dag i snitt.

– Vistas man obehörigt i spår finns en stor risk att man ska skadas eller dödas, säger Kenneth Svensson, sakkunnig inom trafiksäkerhet på Trafikverket.

I försöket lades pyramidmattor ut på sex platser i landet. Mattorna liknar en äggkartong, de är gjorda av återvunna bildäck och täckta av omkring 1,5 decimeter höga pyramider,  och är alltså svåra att gå på.

Platserna valdes bland annat utifrån att det är vanligt just där med obehöriga i spårområdena. Med hjälp av kameraövervakning och observationer mättes hur många som genade innan gummimattorna lades ut, och när mattorna var på plats.

– Vi har testat i Gävle, där minskade spårbeträdandet med 51 procent, och i Sävenäs i Göteborg minskade det med nästan 30 procent.

Dessutom mättes spårspringet på flera referensplatser för att se om det blivit en generell ökning eller minskning av obehöriga på spåren under testperioden. Och medan spårspringet ökade på referensplatserna, så minskade det där mattorna fanns.

Utom på ett av ställena, i Ramlösa, vid Helsingborgs godsbangård.

– Vi tror att det är personal i tågbranschen som står för den här ökningen, det kan vara vanor som är svåra att bryta.

Försöket med mattorna började i november förra året har sen utökats successivt fram tills i augusti.

Samhällsekonomiskt finns en vinst med mattorna, på 400 000 kronor per år och plats menar Trafikverket, sett till kostnaderna för dom förseningar som spårspringet orsakar.

Även om försöket inte visar på lika goda resultat som i till exempel Belgien, där mattorna minskat spårspringet med 98 procent, är projektledaren Kenneth Svensson nöjd.

Nu jobbar man för att mattorna ska bli en permanent åtgärd, säger han.

– Jag tror inte det behöver dröja alltför länge, inom något år kan vi börja beställa det här.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".