Biogas för miljontals kronor eldas upp

1:50 min

Gävleborgs storsatsning på att omvandla hushållsavfall till fordonsbränsle har gått på grund. Den nya biogasanläggningen i Forsbacka fungerar perfekt och tillverkar gas motsvarande två miljoner liter bensin per år, men efterfrågan är så dålig att det mesta av gasen måste eldas upp, rakt ut i luften.

Det är en jättefin ide. Vårt hushållsavfall omvandlas till metangas som sedan kan driva biogasbilar utan att luften behöver belastas med mer klimatförstörande koldioxid än vad som redan finns naturen.

Den här kretsloppsdrömmen har bara ett fel – biogasen går inte att sälja. Det konstaterar Jonas Hellström, VD vid Gästrike Ekogas anläggning i Forsbacka:

– Nej, det mesta av överskottet facklar vi upp. Närmare 70 procent av den gas vi tillverkar eldar vi upp här på anläggningen, säger han.

 Kommunägda Gästrike Ekogas AB ansvarar också för biogastillverkningen vid Duvbackens reningsverk i Gävle. Även där eldas det för kråkorna.

– Ja där är det mellan 25 och 30 procent som "facklas upp", säger han.

Det är alltså metangas för mångmiljonbelopp som brinner upp, facklas, i stället för att ersätta bensin och diesel och därmed minska koldioxidutsläppen. Tvärtom blir nu gaslågan blir direkt koldioxid, utan att ens värmen kommer till nytta.

Det var inte så det var tänkt, säger det miljöpartistiska kommunalrådet Therese Metz i Gävle, vars parti länge jobbat för drömmen om att kunna göra hushållsavfall till fordonsbränsle i Forsbacka.

– Nej, det är vi jättekritiska till! Det är inte så här det är tänkt, utan biogasen ska ju fungera som ett drivmedel, framför allt för busstrafiken, är det tänkt.

Vilket ansvar känner du för den dåliga efterfrågan, med tanke på att ditt parti har varit drivande när det gäller att få igång en biogasproduktion i Forsbacka?

– Vi ska naturligtvis fortsätta driva på för att ställa om fordonsflottan till fossilfri drift så fort det bara går, säger Therese Metz.

Visst, det finns bussar, sop- och taxibilar som kör på biogas, men inte alls tillräckligt många för att göra anläggningen för 130 miljoner kommunala kronor i Forsbacka lönsam. Men kretsloppstanken - att driva bilar med våra sopor - är ju så vacker att det är för tidigt att kalla biogassatsningen för ett fiasko.

Det anser Ola Norrman Eriksson, docent och forskare i miljöteknik vid Högskolan i Gävle.

– Jag kan se det som kortsiktigt misslyckande! Planen har ju hela tiden varit att biogasen ska göra miljönytta. Det är ingen som vill satsa 130 miljoner kronor på att göra en massa gas som sedan bara eldas för kråkorna, säger han.