Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Biogas för miljontals kronor eldas upp

Publicerat måndag 30 oktober 2017 kl 12.06
Therese Metz (MP): "Det var inte så här det var tänkt!"
1:50 min
Jonas Hellström, VD vid Gästrike Ekogas AB
1 av 3
Gasklockan rymmer bara en del biogas. Överskottet måste eldas upp, konstaterar Gästrike Ekogas VD Jonas Hellström. Foto: Tomas Groop/ Sveriges Radio
Ola Norrman Eriksson, docent och forskare i miljöteknik vid HiG
2 av 3
Det är ett kortsiktigt misslyckande. Ingen satsar 130 miljoner på att producera gas som bara eldas för kråkorna, säger Ola Norrman Eriksson, docent vid HiG. Foto: Tomas Groop/ Sveriges Radio
Therese Metz (MP), kommunalråd i opposition i Gävle kommun.
3 av 3
Therese Metz (MP), kommunalråd i opposition i Gävle vill att biogasen snabbt kommer till användning. Foto: Tomas Groop/ Sveriges Radio

Gävleborgs storsatsning på att omvandla hushållsavfall till fordonsbränsle har gått på grund. Den nya biogasanläggningen i Forsbacka fungerar perfekt och tillverkar gas motsvarande två miljoner liter bensin per år, men efterfrågan är så dålig att det mesta av gasen måste eldas upp, rakt ut i luften.

Det är en jättefin ide. Vårt hushållsavfall omvandlas till metangas som sedan kan driva biogasbilar utan att luften behöver belastas med mer klimatförstörande koldioxid än vad som redan finns naturen.

Den här kretsloppsdrömmen har bara ett fel – biogasen går inte att sälja. Det konstaterar Jonas Hellström, VD vid Gästrike Ekogas anläggning i Forsbacka:

– Nej, det mesta av överskottet facklar vi upp. Närmare 70 procent av den gas vi tillverkar eldar vi upp här på anläggningen, säger han.

 Kommunägda Gästrike Ekogas AB ansvarar också för biogastillverkningen vid Duvbackens reningsverk i Gävle. Även där eldas det för kråkorna.

– Ja där är det mellan 25 och 30 procent som "facklas upp", säger han.

Det är alltså metangas för mångmiljonbelopp som brinner upp, facklas, i stället för att ersätta bensin och diesel och därmed minska koldioxidutsläppen. Tvärtom blir nu gaslågan blir direkt koldioxid, utan att ens värmen kommer till nytta.

Det var inte så det var tänkt, säger det miljöpartistiska kommunalrådet Therese Metz i Gävle, vars parti länge jobbat för drömmen om att kunna göra hushållsavfall till fordonsbränsle i Forsbacka.

– Nej, det är vi jättekritiska till! Det är inte så här det är tänkt, utan biogasen ska ju fungera som ett drivmedel, framför allt för busstrafiken, är det tänkt.

Vilket ansvar känner du för den dåliga efterfrågan, med tanke på att ditt parti har varit drivande när det gäller att få igång en biogasproduktion i Forsbacka?

– Vi ska naturligtvis fortsätta driva på för att ställa om fordonsflottan till fossilfri drift så fort det bara går, säger Therese Metz.

Visst, det finns bussar, sop- och taxibilar som kör på biogas, men inte alls tillräckligt många för att göra anläggningen för 130 miljoner kommunala kronor i Forsbacka lönsam. Men kretsloppstanken - att driva bilar med våra sopor - är ju så vacker att det är för tidigt att kalla biogassatsningen för ett fiasko.

Det anser Ola Norrman Eriksson, docent och forskare i miljöteknik vid Högskolan i Gävle.

– Jag kan se det som kortsiktigt misslyckande! Planen har ju hela tiden varit att biogasen ska göra miljönytta. Det är ingen som vill satsa 130 miljoner kronor på att göra en massa gas som sedan bara eldas för kråkorna, säger han.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".