Göran Karlsson på linje 14 i Gävle känner av vägbulornas effekter i ryggen.
Göran Karlsson behöver hänga ut ryggen i bussen varje dag. Annars kommer han inte ur sängen på morgonen. Foto: Joakim Dahlbäck/Sveriges Radio

Gävles busschaufförer plågas av alla gupp

Göran Karlsson: Ryggen och nacken påverkas men jag har i alla fall fjädring i min stol
1:47 min

Varje år tvingas Gävles busschaufförer köra över nära fyra miljoner gupp i stadstrafiken. Det motsvarar 17 000 gupp per förare och är både slitsamt och miljöpåverkande.

Varje vägbula känns av när jag åker med busschauffören Göran Karlsson på linje 14 i Gävle. Stans många och ibland felkonstruerade vägbulor har blivit ett arbetsmiljöproblem för honom och hans kollegor.

– Det är dels ryggen och nacke som påverkas. Jag har i alla fall fördelen att jag har lite fjädring i min stol, men ute i bussen är det hårda säten, säger Göran Karlsson.

Chaufförerna gick samman och gjorde en uppskattning av hur många farthinder de egentligen behöver passera i sitt arbete. Med ett snitt på 10 farthinder varje tur och att det dagligen körs 900 turer i Gävle så hamnar slutresultatet på strax över 3 miljoner gupp. Göran Karlsson menar att eftersom det är lågt räknat så rör det sig förmodligen om närmare fyra miljoner.

Vissa dagar kör de över mer än 100 gupp och även om stolarnas fjädring dämpar en del, så tär det såpass mycket på kroppen att Göran Karlsson hänger ut ryggen i bussens ledstänger.

 – För det mesta har man mellan sju och tio minuter paus när man kommer till en ändhållplats där man kan hänga ut sig. Det är det jag använder rasten till, säger han.

Hänger du ut ryggen på det sättet varje dag?

– Ja det gör jag.

På Gävle kommun är man medveten om att man borde se över vissa av farthindren – som har byggts för att underlätta för cyklister och ge bättre trafiksäkerhet.

Så just nu samarbetar kommunen och busschaufförerna för att se hur man ska kunna lösa problemet – till exempel med andra typer av farthinder, berättar Madelene Håkansson som jobbar med trafikfrågor på Gävle kommun.

– Erfarenhetsmässigt och i dem undersökningar som har gjorts av effekten av farthindren - och det är effekten vi vill åt, det vill säga hastighetssäkringen - det är att det behövs någon form av upphöjning. Men det är något som vi behöver se över, självklart ska det inte ske på bekostnad av någons arbetsmiljö.

Nästa vecka ska representanter från Gävle kommun och bussbolaget provåka med bussarna.

Och enligt Göran Karlsson är vissa linjer betydligt skumpigare än andra.

– Linje 3 och 12, då blir det mycket. Där blir det en lång utsträckning efteråt.

Den här nyheten kom som ett tips från en lyssnare!

Vi på P4 Gävleborg vill göra program och nyheter om det som händer där du bor och som berör dig.

Tveka inte att höra av dig till vår publikredaktör Lotta Persson på 026 66 65 39 eller gavleborg@sverigesradio.se. Eller skriv till oss på Facebook – där heter vi P4 Gävleborg.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".