Här vid Skogmursvägen tar cykelvägen från Sälgsjön plötsligt slut, men nu planeras en förlängning. Det ser Inga-Lill Söderlund och Elisabeth Bergström i vägföreningen i Sälgsjön fram emot.
Här vid Skogmursvägen tar cykelvägen från Sälgsjön plötsligt slut, men nu planeras en förlängning. Det ser Inga-Lill Söderlund och Elisabeth Bergström i vägföreningen i Sälgsjön fram emot. Foto: Foto: Ingegerd Sörgard/Sveriges radio

Snart kan Sälgsjöborna äntligen få sin cykelbana

"Vi har väntat länge på cykelbana"
1:47 min

I Sälgsjön har man väntat sedan 90-talet på en cykelväg in till Gävle. Och snart kan den bli verklighet.

På 1990-talet byggdes en dryg kilometer cykelväg från Sälgsjön in mot Gävle. Men vid Skogmursvägen tar cykelbanan plötsligt slut.

– Jag vet inte varför den bara tar slut, men sen kommer man ingen vart utan då hamnar man på Skogmursleden eller Spängersleden och båda är lika farliga kan man säga, säger Inga-Lill Söderlund, sekreterare i vägföreningen i Sälgsjön.

– Så då cyklar man utmed Spängersleden och där finns ingen vägren och bilarna kommer alldeles för fort, säger hon.

Just nu är den nya infrastrukturplanen för länets statliga vägar ute på remiss. 80 miljoner om året de kommande tolv åren ska satsas på vägbyggen och cykelbanor.

Sälgsjöborna har kämpat för en cykelväg åtminstone sedan 90-talet och nu finns den saknade cykelbanesnutten utmed väg 509 äntligen med i planen. Den ska byggas mellan 2024 och 2029, men Elisabeth Bergström, ordförande i vägföreningen, hoppas att byggstarten ska bli ännu tidigare.

– Just nu är ett gyllene tillfälle eftersom vi ska få vatten och avlopp grävda hit ut. Då borde man kunna samordna, säger hon.

– Det är rimligt att vi får en cykelbana, men vi måste ligga på, det tror jag, säger Inga-Lill Söderlund.

Cykelvägen till Sälgsjön är inte den enda cykelväg som får pengar. Cykelvägarna mellan Ljusdal och Rolfshamre, mellan Ockelbo och Säbyggeby och mellan Valbo och Forsbacka ska också bygga ut den kommande perioden. Men nästan hälften av pengarna går till vägbyggen.

Det är rimligt att vi får en cykelbana, men vi måste ligga på.

– De stora sakerna som planeras är hållplatsåtgärder på väg 50 från Söderhamn och västerut och det är redan på gång. Parallellt med det kommer trafiksäkerhetshöjande åtgärder på väg 83, Bollnäs-Vallsta, inklusive cykelbana mellan Arbro och Vallsta, säger Christoffer von Bothmer, trafikstrateg på Region Gävleborg.

– Sedan kommer arbetet med genomfart Ljusdal, och efter det har vi pekat ut ett nytt tågstopp, Gävle Västra, som skulle innebära att alla tågresenärer i länet skulle kunna åka tåg direkt till Gävle sjukhus utan att byta, vilket skulle vara intressant för väldigt många, säger han.

Bland de projekt som inte finns med är cykelvägen från Jäderfors som många väntat på, men som byggs tidigast 2030. Och det finns inte heller någon satsning på att bygga om vägar till mötesfria  2+1-vägar.

– Det skulle vara en bra åtgärd för trafiksäkerheten, men den är väldigt dyr. En grov kostnadsberäkning är drygt 100 miljoner för till exempel sträckan Hudiksvall till Forsa, och det är lite mer än en hel  årsbudget.

 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".