1 av 2
Ett dubbelspår mellan Gävle och Sundsvall skulle förkorta restiden på sträckan. Foto: Fredrik Sandberg/TT.
2 av 2
Ett dubbelspår mellan Gävle och Sundsvall skulle förkorta restiden på sträckan. Foto: Fredrik Sandberg/TT.

Tunga argument för dubbelspår på Ostkustbanan

0:59 min

Till våren tar regeringen beslut om den infrastrukturplan för 622 miljarder kronor som avgör om ostkustbanan mellan Stockholm och Härnösand får dubbelspår före 2030 eller inte.

Företaget Nya Ostkustbanan AB som bland annat ägs av Region Gävleborg och kommunerna Gävle, Söderhamn, Hudiksvall och Nordanstig har i sitt svar vässat skälen till varför en utbyggnad till dubbelspår ska påskyndas.

– Det är tunga argument som två tidigare infrastrukturministrar tagit fram åt oss, konstaterar företagets VD, Ingela Benderot.

Under onsdagen lämnade lobbyistföretaget Nya Ostkustbanan in sitt 53-sidiga remissvar om saken, fullmatat med argument för vad dubbelspår betyder för Södra norrlandskustens utveckling.

– De har tillsammans med kommunerna sett över potentialen för bostäder och visat att det fram till 2035 skulle kunna etableras minst 63 000 nya bostäder efter den här sträckan, säger hon.

Det är dock enligt lobbyisterna inte bara massor av nya bostäder som skulle bli effekten av ett dubbelspår mellan Stockholm och Härnösand. Dessutom skulle restiderna halveras, beroendet av fossila bränslen skulle minska, näringslivet skulle få en vitamininjektion och massor av nya jobb skulle skapas.

Bekymret är bara att Trafikverket som tar fram planerna hittills inte visat dubbelspåret tillräckligt med intresse. Vi har behandlats styvmoderligt säger Ingela Benderot:

– Trafikverket har lagt väldigt få satsningar på Ostkustbanan och de satsningar som finns ligger väldigt, väldigt långt fram i planen. Dessutom har Trafikverket inte tagit fram tillräckligt med pengar för att kunna fullfölja de planerna, konstaterar hon.

Hoppet står därför nu till Nya Ostkustbanans goda kontakter med Regeringskansliet som fram till april ska jobba fram ett planförslag mot bakgrund av remissunderlaget.

– Vi har redan haft väldigt goda samtal med infrastrukturminister Tomas Eneroth, så det känns bra. Någon gång i april vet vi förmodligen hur det går, säger Ingela Benderot.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista