Ett dubbelspår mellan Gävle och Sundsvall skulle förkorta restiden på sträckan. Foto: Fredrik Sandberg/TT.
1 av 2
Ett dubbelspår mellan Gävle och Sundsvall skulle förkorta restiden på sträckan. Foto: Fredrik Sandberg/TT.
Mikael Löthstam (S) är kommunalråd i Hudiksvall.
2 av 2
Mikael Löthstam (S) är kommunalråd i Hudiksvall. Foto: Hasse Persson/Sveriges Radio.

Trafikverket öppet för nya lösningar kring dubbelspår genom Hudiksvall

Mikael Löthstam:. "Kan blir ett spår för godståg utanför stan"
1:59 min

Ska framtidens järnväg fortsätta att gå igenom centrala Hudiksvall eller ska den dras utanför? Nu öppnar Trafikverket för nya diskussioner.

Frågan om dubbelspåret ska gå rätt igenom Hudiksvall eller utanför har skapat en spricka mellan kommuninvånare och politiker.

Men strax före jul öppnade Trafikverket för nya lösningar kring spårdragningen, något som det socialdemokratiska kommunalrådet Mikael Löthstam gillar.

– Trafikverket är berett att göra ett omtag nu. Går det att behålla det centrala stationsläget i stan och ha ett godsspår som går utanför? frågar sig Löthstam.

Vad är vinsten med att godstågen går utanför stan?

– Du får bort buller, vibrationer och farligt gods för centrala stan.

Det hårt trafikerade järnvägsspåret mellan Sundsvall och Gävle utgör en flaskhals i Sveriges järnvägsnät eftersom det saknar dubbelspår.
Vissa delar är påbörjade, och sträckan från Gävle till Kringlan norr om Bergby finns med i Trafikverkets budget fram till 2029.
Trots buller och det faktum att flera centrala byggnader måste bort, så ser kommunalrådet Mikael Löthstam ett centralt läge som det bästa alternativet.

Men han är glad att Trafikverket är lyhört för ytterligare förslag till lösningar, något som det finns tid till då nästa investeringsförslag till riksdagspolitikerna ska läggas först om fyra år.

– Det innebär att vi har några år på oss att diskutera och planera hur det ska bli, säger han.

Frågan är hur lång tid utbyggnaden av sträckan Gävle-Härnösand kommer ta? Ingela Bendrot som är VD för de berörda kustlänens gemensamma bolag Ostkustbanan 2015 säger till P4 Gävleborg att det hela skulle kunna ha byggts till 2030 om beslut om att bygga hela sträckan fattats på en gång.

Med nuvarande takt kommer det att ta åtskilliga decennier, säger hon. Mikael Löthstam tycker att staten borde fundera på andra finansieringslösningar än att ta pengar ur statsbudgeten för att bygga klart spåren snabbare.

– Jag tror att man i framtiden behöver låna pengar, det är en jätteviktig fråga för att få till utbyggnaden snabbare, säger han.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".