Ingela Bendrot, VD för Nya Ostkustbanan.
Ingela Bendrot, VD för Nya Ostkustbanan. Foto: Lotte Nord/Sveriges radio

Bendrot: "Andra etapper prioriteras om inte Hudiksvall hittar lösning"

Viktigt koppla samman med Norra Stambanan och Bergslagsbanan
1:34 min

Hudiksvall behöver hitta en lösning på hur det nya dubbelspåret för järnväg ska gå genom stan i framtiden. Det säger Ingela Bendrot som är VD för Nya Ostkustbanan.

Nya Ostkustbanan är ett bolag som kustlänen längs sträckan driver för att påverka riksdagen att prioritera satsningar på sträckan Gävle-Härnösand.

VD:n Ingela Bendrot säger att det är en fördel om Hudiksvall hittar en snar lösning hur järnvägen ska gå igenom stan. I dag finns två huvudförslag, ett spår genom centrala stan och ett strax norr om det nuvarande. Politikerna förordar det centrala spåret, medan många kommuninvånare är inne på den senare linjen.

– Om man har mycket lokala diskussioner i Hudiksvall så kan Trafikverket prioritera andra etapper före Hudiksvall, det behöver dock inte betyda att det försinkar hela projektet utan i vilken ordning det satsas på etapperna, säger Bendrot.

Det hårt trafikerade järnvägsspåret mellan Sundsvall och Gävle utgör en flaskhals i Sveriges järnvägsnät eftersom det saknar dubbelspår.
Vissa delar är påbörjade, och sträckan från Gävle till Kringlan norr om Bergby finns med i Trafikverkets budget fram till 2029.

– Det är en jätteviktig satsning för att koppla ihop Ostkustbanan, Bergslagsbanan och Norra Stambanan och även få in hamnen. Det löser många problem som finns på södra delen av Ostkustbanan.

När hoppas du att man får till den här lösningen?

– 2035 eller 2040. Och då tycker många att det är väldigt långt fram i tiden, men för varje etapp som byggs så kommer det komma ut stor nytta.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".