Upptåget
1 av 3
Så här kommer nya Upptåget att se ut. Foto: Grafik: UL
Upptåget vid en snöig perrong i Uppsala (arkivbild).
2 av 3
Perrongerna vid Uppsala C måste byggas om inför att de ny Upptågen tas i trafik (arkivbild). Foto: August Bergkvist/Sveriges Radio
Bertil Kinnunen (S). Foto: Erik Thyselius/Sveriges Radio
3 av 3
Bertil Kinnunen (S). Foto: Erik Thyselius/Sveriges Radio

Nya Upptågen är för låga för perrongerna

Nya Upptågen är för låga för perrongerna
1:59 min

När de nya Upptågen börjar rulla i slutet av 2019 så måste flera perronger mellan Uppsala och Gävle byggas om. Perrongerna är för höga för de nya dubbeldäckartågen

– Det handlar om lågt insteg för att det ska vara enkelt och smidigt att komma in. Man ska inte behöva gå i en trappa, säger regionrådet Bertil Kinnunen (S), ordförande i kollektivtrafiknämnden i Region Uppsala.

Tågens insteg är 60 centimeter högt, men flera av perrongerna på sträckan Uppsala - Gävle är 73 centimeter.

– Det är en nivåskillnad på 13 centimeter och det där måste ju åtgärdas, säger Bertil Kinnunen.

I vår ska Trafikverket utreda vilken metod man ska använda sig av för att få de nya tågen och perrongen i samklang. Antingen kan man bila bort betong och sänka perrongerna eller höja rälsen genom att lägga under mer makadam. Bertil Kinnunen tror att det kommer bli det senare alternativet.

På vissa stationer måste perrongerna även förlängas eftersom de är för korta om man i framtiden ska köra de nya tågen dubbelkopplade.

Kostnaden för förändringarna kommer Trafikverket att ta. Det är inget som kommer att belasta UL-resenärerna i form av höjda biljettavgifter försäkrar regionrådet.

– Nej, det påverkar ju inte våran ekonomi, säger Bertil Kinnunen.

Att åtgärda perrongerna kommer att ta tid. Först framåt 2022 tror Bertil Kinnunen att det arbetet kommer vara helt färdigt. Tågresenärerna får vara beredda på att det kommer bli en del störningar.

– Då kommer det självklart inte kunna gå tåg i samma omfattning som i dag. Det är möjligt att man gör det på ena sidan och har enkelspårstrafik. Då får man en begränsad kapacitet under en tid. Men det kommer man sannolikt att göra under tidsperioder då det påverkar som allra minst, säger Bertil Kinnunen.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".