Bussolyckan vid Siksjön på E45 söder om Sveg
Bussolyckan vid Siksjön på E45 söder om Sveg skedde på morgonen 2 april 2017. Foto: Nisse Schmidt/TT

Trött chaufför – sannolik orsak till bussolyckan i Härjedalen

1:26 min

Det var busschaufförens rattmanöver för att få upp olycksbussen på vägen som gjorde att bussen välte, enligt Statens haverikommission.

Statens haverikommission är nu klar med sin utredning om den svåra bussolyckan utanför Sveg då tre barn omkom och många skadades.

Utredningen visar att föraren med största sannolikhet var påverkad av trötthet under körningen. De kan dock inte vara säkra på att föraren faktiskt somnat men att kraftigt nedsatt vaksamhet troligtvis varit en sannolik förklaring till avkörningen.

– Vi har gjort en trötthetsanalys med uppgifter kring hur föraren sovit och arbetat under veckan och konstaterar att föraren hade en betydande trötthet under tillfället, säger utredningsledare Alexander Hurtig.

Han tillägger att busschauffören hade skött sina vilotider i form av raster enligt gällande regler. Chauffören hade inte heller kört längre än regelverket tillåter.

Utredningen visar också att det inte fanns några brister i vägbanan som kan ha bidragit till att bussen körde av vägen. I utredningen skrivs det också att det var den rattmanövern som gjordes i försök att få fordonet upp på vägen igen, gjorde att bussen välte.

När det gäller de räddningsinsatser som gjordes på platsen anser haverikommissionen att det fungerade väl, men att vissa larm till sjukvården dröjde en aning för länge. 

Åklagare Mikael Bäckström, som leder polisutredningen gällande bussolyckan utanför Sveg, säger till P4 Jämtland att Statens haverikommissions slutrapport inte är någon överraskning och att den i mångt och mycket innehåller samma uppgifter som finns i polisens förundersökning.

Bäckström säger att det däremot kvarstår några kompletterande åtgärder och att han först inom några veckor kommer ta ställning till om det kommer väckas åtal mot busschauffören eller ej.

Busschauffören är i nuläget misstänkt för vårdslöshet i trafik, vållande till annans död och vållande till kroppskada.

Bussolyckan skedde för snart ett år sedan, den 2 april 2017.

Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".