Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Bilkö i centrala Gävle
1 av 4
Allt fler bilar i Gävle leder till trafikstockningar. Foto: Tomas Groop/ Sveriges Radio
Taxichaufför i Gävle
2 av 4
För taxi- och färdtjänstchauffören Ozman Ibrahim Abdullah innebär köerna problem. Foto: Tomas Groop/ Sveriges Radio
Trafikplanerare Marie Grew Gävle
3 av 4
Gävle kommuns trafikplanerare Marie Grew har den svåra uppgiften att dämpa bilarnas framfart i Gävle. Foto: Tomas Groop/ Sveriges Radio
Kommunalrådet ( C) Margaretha Wedin i Gävle
4 av 4
Gävles centerpartistiska kommunalråd Margaretha Wedin ska se till att bilåkandet i Gävle minskar. Foto: Tomas Groop/ Sveriges Radio
Lyssna
(2:05 min)

Ökande bilism saboterar Gävles miljömål

Publicerat tisdag 17 april kl 05.38

Antalet bilar i Gävle ökar stadigt, samtidigt som bussåkandet och cyklandet minskar. Utvecklingen går stick i stäv med kommunens miljömål och trafiken proppar ofta igen gatorna på storstadsvis.

Bilparken växer varje år och trafikstockningar har blivit vardag i Gävle uppger yrkesförare P4 Gävleborg talat med:

– Det blir helt klart mer trafik. Södra rondellen proppar regelbundet igen klockan fyra, säger Peder Gyllenhammar, taxichaufför i Gävle.

Postbilsföraren Fredrik Planck tycker att problemen är störst inne i city:

– Flaskhalsarna finns på Norra Kungsgatan och runt rådhuset. Man undviker helst att åka genom stan, konstaterar han.

Osman Ibrahim Abdullah som kör färdtjänsttaxi har fått svårt att hålla tiderna.

– När det blir rusningstrafik hinner jag inte hämta och lämna på 10 minuter. Det kan ta dubbelt så lång tid och det innebär problem, säger han.

Det är myndigheten Trafikanalys statistik som visar att antalet personbilar i Gävle stadigt ökar med i snitt 864 bilar per år. Självklart leder det till trafikstockningar konstaterar Marie Grew, trafikplanerare i Gävle kommun:

– Absolut. Det blir köer på Spängersleden, Fältskärsleden och Västra vägen, alltså vid infarterna till Gävle.

Vad gör trafikplanerna åt den utvecklingen?

– Vi försöker få fler att gå, cykla och åka kollektiv, säger Marie Grew.

Problemet är bara att Gävleborna inte vill det. När kommunstyrelsen förra veckan klubbade 2017 års miljöbokslut, ja då stod det klart att utvecklingen går i rakt motsatt riktning mot de politiskt beslutade miljömålen: Biltrafiken som ska minska ökar, bussåkandet som ska öka minskar. och allt färre cyklar i cykelstaden Gävle.

– Det är jätteproblematiskt!

Det konstaterar Margaretha Wedin, centerpartistiskt kommunalråd med ansvar för samhällsbyggnadsfrågor i Gävle. Att kalla det för ett miljöpolitiskt misslyckande, vill hon däremot inte:

– Nej, för det är ett jätteviktigt mål att arbeta mot. Vi släpper det inte, säger hon.

Men det går ju åt helt fel håll?

– Ja, men då får vi arbeta ännu hårdare, säger kommunalrådet Margaretha Wedin.

Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".