Peter Jonsson och  Stina Öberg är gruppchefer på polisens kontaktcenter i polisområde mitt.
Peter Jonsson och Stina Öberg är gruppchefer på polisens kontaktcenter i polisområde mitt. Foto: Kelu Rothoff/Sveriges Radio

Polisen satsar på e-tjänster för att korta telefonköerna

1:49 min

Det kan vara långa väntetider om man ringer polisen på 114 14-numret. För att minska kötiden har polisen satsat allt mer på att bygga ut sin hemsida så att man ska kunna anmäla brott där och avlasta telefonkön.

– Vi har jobbat aktivt under ett par års tid för att utveckla e-tjänsterna så några är helt nya, som till exempel p-skada som man nu kan anmäla sedan i måndags, säger Stina Öberg som är gruppchef på polisens kontaktcenter i polisområde mitt där Gävleborg ingår.

Ungefär 20 procent av polisens anmälningar kommer in via webben. Det går bland annat att anmäla inbrott via en e-tjänst, men ibland är det ändå bäst att ringa polisen.

– Vi har ju inte minutbevakning på det som kommer in på e-tjänsterna så bostadsinbrott skulle jag fortfarande rekommendera att man ringer in till polisen om. Men vid andra typer av inbrott där man inte behöver ha ut en polis akut till platsen går det utmärkt att använda e-tjänsterna, säger Stina Öberg.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".