Hur mår Gävleborg?

Bilarna är den största klimatboven

2:27 min

Länsstyrelsen planerar nu för hur Gävleborg ska lyckas minska utsläppen av växthusgaser i den takt som FN:s globala klimatavtal från Paris kräver. Senast 2030 ska koldioxidutsläppen ha minskat med 63 procent och därför har länets största klimatbovar kartlagts och identifierats.

Gävleborgs industrier och trafik, kossorna och invånarna själva bidrar alla till klimatförändring genom att tillsammans årligen släppa ut en och halv miljoner ton koldioxid i luften.

Det konstaterar Länsstyrelsens klimatsamordnare Evelina Loberg som har koll på vem som är länets största klimatbov. Det är INTE som många tror de bolmande massafabrikerna, säger hon.

– Nej de svarar bara för 7 procent av koldioxidutsläppen. Alla företag tillsammans står totalt för 20 procent, så det är egentligen en liten del av våra utsläpp, säger hon.

Dessutom eldar Gävleborgs massaindustrier med förnybara, icke-fossila bränslen och kan därför inte anklagas för stor klimatpåverkan.

– Faktiskt inte! De är duktiga på att jobba med klimatfrågan, säger Evelina Loberg.

Sandvik däremot, använder naturgas vid sin stålbearbetning och värmeverken i Sandviken och Bollnäs eldar med torv respektive sopor. Kan de förtjäna benämningen klimatbovar?

– Nej, de är inga stora klimatbovar, men självklart måste också de bli klimatvänligare! Det finns tekniska lösningar på det, säger Evelina Loberg.

Småbovar är de, Sandvik och värmeverk som inte ställt om till fossilfri förbränning. "Det måste vi göra" – bygga en ny panna trots att det svider i ägaren kommunens plånbok. Det säger Niclas Reinikainen, vd vid Sandviken energi som i dag värmer 10 000 hus med fossilt torvbränsle.

– Vi tittar på flera olika tekniska lösningar. Allt från enkla åtgärder som bara kostar två-trehundra miljoner kronor, till att bygga en helt ny elproducerande panna för närmare en miljard kronor, berättar han.

Länets lantbruk, särskilt korna själva, bidrar, med 10 procent av koldioxidutsläppen, men det är ändå INGENTING jämfört med transportsektorns utsläpp säger Evelina Loberg.

– Den tillsammans med arbetsmaskiner, skogsmaskiner och liknande, står för 60 procent av koldioxidutsläppen i Gävleborg.

Trafiken släpper alltså ut 60 procent av växthusgaserna, företagen 20 procent, bönderna 10 och övrig verksamhet 10 procent. Det råder alltså ingen tvekan om vem som är klimatboven i Gävleborg, sammanfattar Evelina Loberg:

– Det är alla som åker omkring i bilar. Alltså inte sällan både du och jag!

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista