Volvo-logotyp.
1 av 2
Foto: Magnus Hjalmarson Neideman/SvD/TT
Oppositionspolitikern Manuel Sarmiento misstänker korruption i upphandlingen om nya Volvo-bussar till Bogotá.
2 av 2
Oppositionspolitikern Manuel Sarmiento misstänker korruption i upphandlingen om nya Volvo-bussar till Bogotá. Foto: Lotten Collin/Sveriges Radio

Volvo anklagas för korrupt upphandling i Colombia

2:30 min

Volvo har fått i uppdrag att leverera 700 bussar till huvudstaden Bogotá. Borgmästaren har nära kopplingar till Volvo och kritiker menar att upphandlingen utformats till det svenska företagets fördel.

Banden mellan Bogotás borgmästare Enrique Peñalosa och svenska Volvo är tydliga. Peñalosa var tidigare chef för transportinstitutet ITDP som delvis finansierats av den svenska fordonsjätten.

Han förekommer i en reklamfilm för Volvo, som företaget använt för marknadsföra bussystemet Bus Rapid Transit (BRT), som saluförs som ett billigare alternativ till tunnelbana. Peñalosas nuvarande transportsekreterare har också arbetat för Volvos utvecklingsstiftelse.

Så när Volvo nu fått en order på runt 700 nya bussar till Bogotás BRT-system misstänker oppositionspolitikern Manuel Sarmiento att det rör sig om korruption.

– Stora delar av upphandlingen utformades på ett sätt som gjorde Volvo till den enda möjliga vinnaren, säger Manuel Sarmiento.

Han är, liksom miljöexperter i Bogotá, kritisk till att dieselbussarna som ska levereras av Volvo har en lägre miljöstandard, Euro V, än den som krävs när Sverige och andra EU-länder köper in nya bussar.

Bogotás borgmästare Enrique Peñalosa tillbakavisar uppgifterna om att upphandlingen skulle ha varit riggad för att gynna Volvo. Även Scania fick en mindre order på miljövänligare gasbussar.

Volvos presschef Helena Lind säger att företagets band till Peñalosa inte påverkat upphandlingen.

– Nä, detta är en upphandling som har skötts affärsmässigt och det har gått helt korrekt till. Jag vet att det funnits någon typ av reklamfilm där han syntes men då var han inte politiskt vald utan figurerade i form av expert på urbana transporter, säger Helena Lind.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista