Om kinesiska pirater, hamburgare och klockor: Ekots Staffan Sonning

3:33 min

Utrikeskrönikan 12 december 2017, Kina.

Stockholm tisdag. Jag kom hem från Kina i förrgår. Vår Kinakorrespondent Hanna Sahlberg och jag hade bland annat gjort det första reportaget i Ekots serie Kinas pengar. Den handlar om Kinas växande betydelse i världsekonomin. Och om hur Kina vill bli en dominerande spelare i den globaliserade frihandeln.

När jag var på väg hem igen och traskade omkring på flygplatsen i Guangzhou, sprang jag lämpligt nog på ett av problemen som Kina har att hantera, om landet ska accepteras som en jämbördig part bland världens handlande länder. Jag såg på långt håll en av världens mest kända varumärkessymboler: Ett stort gult M. Intressant, tänkte jag, finns det en amerikansk hamburgerjätte här på flygplatsen?

Det fanns det inte. När jag kom närmare, visade det sig, att det var ett kinesiskt kafé som snott M:et för att locka till sig kunder. Själva kaféet hette ek-träds-kaféet. Såvitt jag kunde se, var ställets specialitet kokta ägg i olika former.

Just skyddet för varumärken är något som Kina måste putsa lite på, innan landet kan accepteras i frihandelsklubben, som en medlem som följer internationella regler. Ingenstans du kan hitta så mycket tillverkare av piratkopior som i Kina.

Därför är det intressant att se, att det i förra veckan föll en dom i en domstol i Peking, där ett västerländskt företag vann över två kinesiska företag i en process över kopior. Det var danska Lego som stämt en det kinesiska leksaksföretaget Bela. Bela tillverkar nämligen klossar och annat som är nästan exakta kopior av Legos klassiska uppfinning. Även förpackningarna är till förvirring lika Legos lådor.

Men i förra veckan avgjorde en kinesisk domstol, att ”vissa Bela-produkter inkräktar på Legos copyright och att tillverkningen och försäljningen av dessa, därmed är att betrakta som orättvis konkurrens”, skriver domstolen i sitt utslag.

Dessutom förklarade domstolen, att förpackningarna av vissa av Belas leksaker var alldeles för lika Legos och därför är olagliga.

Det här leksaksfallet har väckt stor uppmärksamhet i företagsvärden. Det kan tyda på, att det ligger något mer än bara ord bakom den kinesiska ledningens nya deklarationer om att slå vakt om det som kallas immatriella rättigheter, det vill säga just copyright och sådant. Det är strategiskt viktigt för utvecklingen av Kinas ekonomi, sa premiärminister Li Keqian i ett tal i Shanghai för några veckor sedan. Bristen av skydd för varumärken är en viktig orsak till att internationella investeringar i vårt land har minskat, sa han.

USA:s president Donald Trump har beordrat en undersökning av hur mycket Kinas piratkopiering och stöld av varumärken kostar den amerikanska ekonomin. Det finns beräkningar som säger, att den totala kostnaden för världens företag kan vara flera tusen miljarder kronor per år.

Men det är nog långt kvar innan kinesiska piratkopior är blott ett minne. När jag stod i säkerhetskontrollen på flygplatsen i Guangzhou och ännu inte hunnit se det kinesiska kaféet som maskerat sig som hamburgerkedja, så fick jag byta kö till röntgenapparaterna. Jag hamnade nämligen bakom en man som lastade ut massor av prylar ur sina stora väskor och la dem i säkerhetskontrollens plastlådor. Det var hundratals klockor av till synes välkända märken, troligen på väg till Bangkok för att fyndas av köpsugna turister.
#Kinaspengar

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".