På Sicilien av Mascagni och Pajazzo av Leoncavallo

Här finns inget ljud

Följ med till Metropolitanoperan och en direktsändning av två av operorna som definierade den nya realistiska trenden i italiensk opera i slutet av 1800-talet - nu skulle operorna handla om

Vi beger oss till Metropolitan i New York, för att höra två operor som båda markerar ett nytt inslag i operalitteraturen: den så kallade ”verismen”.

Det här är en riktning som vill förmedla något verkligt, något som faktiskt kan hända, eller skulle kunna hända i det verkliga livet. Här handlar det om passion och våldsamma effekter, åtminstone när det gäller den yttre miljön i operorna.

Vad gäller inre dramatisk och psykologisk sanning, når nog inte veristerna ända fram. Dessutom ska det väl sägas att verismen i dess renaste form, bara representeras av dessa två operor vi kommer att höra ikväll: Pietro Mascagnis Cavalleria Rusticana, eller som det brukar heta i Sverige, På Sicilien och Ruggiero Leoncavallos Pajazzo.

Eftersom de här båda operorna är ganska korta, brukar de uppföras tillsammans under en kväll.

Pietro Mascagni fick av en händelse veta att en operatävling utlysts, där man ville att deltagarna skulle skriva en enaktare. Vinnande bidrag skulle uppföras i Rom. Mascagni kontaktade två av sina vänner, Guido Menasci och Giovanni Targioni-Tozetti som skulle skriva ett libretto. De utgick från en historia av sicilianaren Giovanni Verga.

Libretton skrevs hastigt och lustigt och musiken komponerades ännu snabbare. Samma dag som anmälningstiden till den här tävlingen gick ut, skickades det färdiga verket in, varpå Mascagni helt förlorade modet. Han trodde aldrig att hans opera skulle ha en chans.

Men han bedrog sig. På Sicilien blev en av de tre vinnarna och publiken blev begeistrad vid uruppförandet på Teatro Constanzi i Rom den 17 maj 1890.

Till skillnad från Mascagni, skrev Ruggiero Leoncavallo själv libretton till den här operan och dessutom byggde han historien på en verklig händelse som ska ha ägt rum vid Montalto i Kalabrien den 15 augusti 1865.

Operan är alltså i själva verket ett sorts reportage. Och det är också något som poängteras i början av operan, där skådespelaren Tonio tittar fram bakom ridån och ger en förklaring om vad vi ska få vara med om. Inte något uppdiktat, utan en bild ur det verkliga livet menar han, innan ridån går upp.

För båda operorna gäller att det är hemska historier med mycket svartsjuka, blod och ond bråd död.

1. Pietro Mascagni: "På Sicilien", opera i en akt.
Libretto: Giovanni Targioni-Tozzetti och Guido Menasci.
I rollerna:
Santuzza - Jekaterina Sementjuk.
Turiddu - Robert Alagna.
Alfio - Željko Lučić.

2. Ruggero Leoncavallo: "Pajazzo", opera i prolog och två akter.
Libretto: tonsättaren.
I rollerna:
Nedda - Aleksandra Kurzak.
Canio - Roberto Alagna.
Tonio - George Gagnidze.
Silvio - Alessio Arduini.

Metropolitanoperans kör och orkester. Dirigent: Nicola Luisotti. Direktsändning från Metropolitanoperan, New York.

Programledare: Per Lindqvist

Musik som spelats i avsnittet

  • 19.52
    Leonidas Kavakos, Peter Nagy - Violinsonat H-Moll
    Kompositör: Ottorino Respighi
  • 21.50
    Esterhazytrion - Barytontrio Nr 110 C-Dur
    Kompositör: Joseph Haydn