Mullrande filmmörker i "Three billboards outside Ebbing, Missouri"

15 min

Årets krångligaste filmtitel – och kanske årets bästa film. Sedan premiären på Venedigs filmfestival har hajpen varit total kring Oscarstippade "Three billboards outside Ebbing, Missouri". För regi och manus står Martin McDonagh, som har gjort en karriär av sitt nattsvarta sinne för humor. Karin Svensson träffade honom i London.

I "Three billboards outside Ebbing, Missouri" har sju månader gått sedan Mildred Hays dotter Angela hittades mördad och våldtagen utanför det lilla samhället Ebbing i Missouri. Men trots DNA-spår har polisen inte gripit någon misstänkt, och Mildreds sorg har förvandlats till raseri. Hon hyr tre reklamskyltar längs en sällan använd vägsträcka och tapetserar dem med sin vrede – korthuggna anklagelser i svarta bokstäver på blodröd bakgrund, riktade till stadens populäre sheriff. Det blir början på ett krig mellan Mildred Hays och invånarna i Ebbing.

Frances McDormand gör huvudrollen i "Three billboards outside Ebbing, Missouri". Hon är en naturkraft i blå mekanikeroverall och bandana, livsfarlig och fullständigt obeveklig. Utan McDormand hade det inte blivit någon film, säger regissören och manusförfattaren Martin McDonagh.

– Jag vet inte vad vi hade gjort om hon hade sagt nej. Ingen annan hade kunnat göra rollen som hon, med samma integritet, intelligens och subtila sinne för humor – men utan att varken döma rollfiguren eller göra henne för mjuk. Hennes Mildred tar ingen skit, hon är ljuvlig att skåda, säger regissören.

Ingen annan hade kunnat göra rollen som hon, med samma integritet, intelligens och subtila sinne för humor.

Det finns en del likheter mellan Mildred Hays och Martin McDonagh. Han är lika slängd i käften, och pratar med en dialekt som stolt signalerar arbetarklass snarare än kulturelit. Att han också kan vara obstinat framgår när jag frågar om filmbolaget någonsin krävde att han skulle korta ner filmens titel, och det glimtar till i de isblå ögonen.

– Titeln är medvetet knölig. Den är så märklig att den fastnar i skallen på folk. Jag och min producent säger alltid till potentiella finansiärer att "det här är filmen, så här vill vi göra den – gör den på vårt sätt eller inte alls".

Idén föddes för 20 år sedan när Martin McDonagh satt på en långfärdsbuss genom den amerikanska landsbygden. På långt håll, ute på ett fält, såg han två reklamtavlor vars budskap innehöll samma smärta och vrede som Mildreds skyltar.

Titeln är medvetet knölig.

– Skyltarna svischade förbi men fastnade i huvudet på mig och började växa. Jag ville göra en film med en stark kvinnlig huvudperson, och när jag kom på att personen bakom skyltarna skulle vara en rasande mamma så skrev manuset sig självt – hon bestämde vart historien skulle ta vägen.

Vi möts i London, där Martin McDonagh växte upp som barn till irländska immigranter. Han slutade skolan som 16-åring och blandade ströjobb med a-kassa medan han skrev, och skrev. 1996, vid 26 års ålder, debuterade han som dramatiker och blev en omedelbar sensation. Idag har hans pjäser spelats över hela världen, med elva olika uppsättningar bara i Sverige.

2008 kom debutfilmen "In Bruges" med Colin Farrell och Brendan Gleeson som två yrkesmördare på ofrivillig semester i den pittoreska belgiska staden Brygge. Dit har de skickats av sin brutale chef, spelad av Ralph Fiennes, efter ett jobb som gått snett.

Martin McDonaghs signum, och det märks särskilt i den nya filmen, är den fina balansen mellan gripande drama och kolsvart humor. För trots att berättelsen om Mildred Hayes är både våldsam och djupt tragisk så är den märkligt upplyftande.

Själv menar han att det mullrande mörkret i hans historier kräver att där också finns humor som vågar ta ut svängarna, så att publiken inte misströstar.

Natten till måndag den 5 mars går galornas gala Oscars av stapeln i Los Angeles, och "Three billboards outside Ebbing, Missouri" har seglat upp som en favorit efter att redan ha vunnit flera tunga priser på Golden Globe-galan, däribland bästa drama, bästa manus, bästa kvinnliga huvudroll (Frances McDormand) och bästa biroll (Sam Rockwell).

Martin McDonagh är nöjd med uppmärksamheten, särskilt för skådespelarnas skull.

– Om jag skulle skriva en film för att vinna priser så skulle jag inte skriva något så här mörkt och märkligt, säger han.

Musik som spelats i avsnittet

  • 10.46
    Carter Burwell - Billboards On Fire
    Album: Three Billboards Outside Ebbing, Missouri (Original Motion Picture Soundtrack)
    Bolag: Varese Sarabande
  • 10.55
    Carter Burwell - Mildred Goes To War
    Album: Three Billboards Outside Ebbing, Missouri (Original Motion Picture Soundtrack)
    Bolag: Varese Sarabande