Vems är konsten? Ett reportage om Evig anställning

28 min

En fast anställning för att göra vad man vill. Det är kärnan i den planerade utsmyckningen av station Korsvägen på Västlänken i Göteborg.

Länkar till de andra delarna i reportageserien om offentlig konst under artikeln

I andra delen av reportageserien "Konsten är på väg att bliva allas" tittar vi närmare på ett konstverk som blivit kontroversiellt - redan 8 år innan det ska finnas på plats.

Konstnärsduon Goldin+Sennebys "Evig anställning" består av en stämpelklocka, ett omklädningsrum, en lysrörsbelysning - och en tillsvidareanställning som ska hållas igång i 120 år.

Västlänken, där konstverket ska vara placerat, invigs först 2026. Men redan när Goldin+Senneby vann skisstävlingen för station Korsvägen i oktober 2017 blev verket en het potatis.

Före detta kulturborgarrådet Madeleine Sjöstedt menade till exempel att förslaget tydde på en "total missuppfattning av uppdraget och syftet med den offentliga konsten". Och Frans Josef Peterson, redaktör för kunstkritikk.se, menade att "Statens konstråd sviker sitt sociala och demokratiska arv".

Varför provocerar "Evig anställning"? Och vad vill konstverket säga, egentligen? Vi hör både kritiker och tillskyndare i Mårten Arndtzéns granskning av ett konstverk som ännu inte finns.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".