KONSERT: ”Una Favola in Musica”, en musikalisk fabel

Här finns inget ljud

Vilken, eller vad, är musikens själ? Musik har genom historien varit ett sätt att fånga och beskriva kärleken, livet efter detta och det himmelska – redan här på jorden.

”Åh hur fel du har som tror att åren aldrig kommer att ta slut, vi måste alla dö, livet är en dröm som verkar så söt men glädjen är alltför kort, vi måste alla dö.” 

Passacaglia della vita av Stefano Landi

Engelske harpisten och orkesterledaren Andrew Lawrence-King besökte sommarfestivalen Valle Barock tillsammans med sin ensemble, The Harp Concort, Xavier Diaz-Latorre och tenoren Victor Sordo, och han har satt ihop ett program, eller snudd på gjort en musikalisk undersökning, kring vad musik i grunden egentligen handlar om och vika tankar musiken kan formulera som inte orden kan.   

En musikalisk fabel blev det, ”Una favola in musica”, en sammanställning av 1600-talsmusik, allt i ett narrativ; från ursprungligt ovetandetillstånd, Arkadien, till insikten om att vi måste dö och lida inferno, till lycka på jorden och evigt liv i himlen.

Lawrence-King förenar och låter löpa parallellt: Opera och oratorium, det profana och det sakrala, himmel och helvete, ljus och mörker, ont och gott, kropp och själ. Vi möter Orfeus och Eurydike, kung Salomo och Sulamiten, Apollo och Bacchus.

Först ut en prolog där Apollos lyra, den himmelska cetran, klingar. Instrumentet som blivit en symbol för musik i sig. Vi får veta att musiken kommer från himmelen, inte för att besjunga krig utan för att lovprisa kärleken.

Och, kan tilläggas, det hela slutar lyckligt.

Del 1 – En musikalisk fabel, ”Una favola in musica”: The Harp consort. Andrew Lawrence-King, harpa, Xavier Diaz-Latorre, teorb och Victor Sordo, tenor.
Konsert 17/8. 2017, Sankt Olofs kyrka, Falköping.

  • Prologo
    Tempro la cetra av Claudio Monteverdi.
  • Atto Primo Arcadia – jordelivet:
    Sinfonia: Armonia av Cristofano Malvezzi ur Intermedi (1598).
    Rosa del ciel av Monteverdi ur Orfeo.
    Capona & Canarios av Giovanni Girolamo Kapsberger (1640)
    Nigra sum sed formosa av Monteverdi ur Vespers.
    Ballo del Gran Duca av Emilio de Cavalieri ur Intermedi.
    Il Trionfo di Bacco av Lorenzo de Medici(txt) Giulio Caccini.
    Sinfonia av Cavalieri ur Anima e Corpo (1600).
    Passacaglia della vita av Stefano Landi.
  • Atto secondo Inferno – helvetet:
    Passacaglia av Biagio Marini (1655).
    Tu sei morta av Monteverdi ur Orfeo.
    Allemande av Henry Purcell (1696).
    Lament av Purcell ur Dido & Aeneas.
    Audi coelom verba mea av Monteverdi ur Vesper.
    Lamento per la morte av Johann Jakob Froberger (1657).
  • Atto terzo Paradiso – himmelen:
    Qual honor de te fu degno, mia cetra av Montevedi ur Orfeo.
    Kapsbeger (instrumentalverk utan titel)
    Ecco gli sposi av Monteverdi/A. Lawrence-King ur Arianna.
  • Extranummer: Laudate av Monteverdi ur Magnificat.

Del 2 – Konsert med Göteborgs Symfoniker: Philippe Graffin, violin. Göteborgs Symfoniker. Dirigent: Eun Sun Kim.
Eduard Lalo: Symphonie Espagnole op 21 för violin och orkester.
Allegro non troppo. Scherzando: Allego molto. Intermezzo: Allegretto non troppo. Andante. Rondo: Allegro.
Konsert 23/11 2016, i Göteborgs konserthus.

Producent: Urban Hägglund
Programledare: Erika Libeck Lindahl