KONSERT: Victoria Borisova-Ollas Labyrinths of time

Här finns inget ljud

Hör Sveriges Radios Symfoniorkester spela den svenska tonsättaren Victoria Borisova-Ollas nyskrivna symfoni Labyrinths of time. Därefter konserter av Dvořák och Bartók.

Under våren spelas Victoria Borisova-Ollas musik flitigt i Berwaldhallen. I den här direktsända konserten får vi höra hennes ganska nykomponerade andra symfoni.

Den skrevs 2015-2016 och har undertiteln Labyrinths of time. Det handlar här om hur vi minns det förflutna. Det kanske inte är så att vi minns saker så där konkret och glasklart. I stället dyker det upp fragment och bilder av det som varit.

Minnesprocessen blir som att vandra kring i en labyrint, menar Victoria Borisova-Ollas. Hon säger vidare: ”Jag föreställer mig den labyrinten som ett gigantiskt innanmäte på ett kyrktorns urverk. Vi tar försiktigt ett steg till höger, ett steg till vänster medan det enorma maskineriet tickar på, skramlar med sina hjul, klockan slår en kvart, två kvart, tre kvart… sedan kommer det slutgiltiga ackordet.”

Symfonin är en beställning av Göteborgs symfoniker och Sveriges Radios Symfoniorkester.

Kvällens andra stycke är Antonín Dvořáks Violinkonsert, a-moll. Den hade sin premiär i Prag 1883 och solist då var en herre vid namn František Ondříček. Men den violinist som var tänkt att spela den här musiken var den berömde Joseph Joachim. Dvořák hade träffat honom redan 1878 och tänkte då tillägna honom en konsert.

Men Joseph Joachim blev inte nöjd med resultatet. Han tyckte att det var fel på än det ena, än det andra, men han sa aldrig någonting rent ut till Dvorak utan gick och surade för sig själv. Han kom heller aldrig att spela konserten.

Några sura miner lär inte publiken och radiolyssnarna prestera i kvällens konsert heller, då Tomo Keller är solist. Sedan 2014 är han en av Sveriges radios symfoniorkesters konsertmästare. Han har också gästspelat som dirigent för anrika Academy of St Martin in the Fields.

1943 var Béla Bartók sjuk och eländig. Han levde med nöd och näppe i USA, men hade inget egentligt hemland.

Men så kom dirigenten Serge Koussevitsky på besök till sjuklingen och erbjöd honom ett tusen dollar om han komponerade ett verk till Bostons Symfoniorkester. Bartók piggnade genast till, särskilt som Koussevitsky la en del av arvodet i reda pengar direkt på sängtäcket.

Så satte han igång med att komponera sitt längsta symfoniska verk: Konsert för orkester.

Verket är symmetriskt uppbyggt i fem satser, där den tredje utgör ett slags centrum. Satserna två och fyra, grupperar sig kring den tredje och dessa satser innehåller en hel del mer eller mindre ironiska citat från ungersk folkmusik, men också en snutt från Dann geh ich ins Maxim. Franz Lehár var Bartók favorithatobjekt.

Och så finns då de båda yttersatserna där den första är i sonatform och finalsatsen en fuga.

Béla Bartók själv menade i en programkommentar att Konsert för orkester handlade om livskampen som tycks svår och hård i början, men som via den vemodiga tredje satsen, faktiskt når fram till en sorts livsbejakelse och hoppfullhet i finalen.

Sveriges radios symfoniorkester dirigeras i konserten av Stefan Solyom som numera är chefsdirigent för Helsingborgs symfoniorkester, men han har tidigare flera gånger gästat Berwaldhallen.

Solist: Tomo Keller, violin. Dirigent: Stefan Solyom.
1. Victoria Borisova-Ollas: Symfoni nr 2 Labyrinths of time (2017).
2. Antonín Dvořák: Violinkonsert a-moll.
3. Musikaliskt intermezzo.
4. Béla Bartók: Konsert för orkester (1943).

Producent: Carrie Budelman
Programledare: Per Lindqvist

Musik som spelats i avsnittet

  • 19.07
    Victoria Borisova-Ollas - Symfoni Nr 2 ”Labyrinths Of Time”
    Sveriges Radios Symfoniorkester, Stefan Solyom (Dir)
  • 19.41
    Sveriges Radios Symfoniorkester, Stefan Solyom (Dir), Tomo Keller (Vln) - Violinkonsert A-Moll
    Kompositör: Antonín Dvo&amp, #345, ák
  • 20.15
    Erwin Schulhoff - Erwin Schulhoff, Sats 3
    Tomo Keller (Vln)
  • 20.42
    Sveriges Radios Symfoniorkester, Stefan Solyom (Dir) - Konsert För Orkester
    Kompositör: Béla Bartók