"Shoppingupplevelse" – vad innebär egentligen en av modebranschens mest slitna klyschor?

54 min

I veckans Stil ska vi ta en titt på en nöt som många modeföretag har svårt att knäcka – hur kommer vi att vilja köpa kläder i framtiden?

Ingen vet, många har åsikter – men alla är överens om en sak – att ”det måste vara en upplevelse att shoppa”. En fras som upprepas likt amen i kyrkan. I synnerhet inom mode där många märken famlar efter framtida sätt få konsumenter att vilja köpa just deras kläder.

Men, hur ser denna upplevelse ut, egentligen? Vad består den av? Och kan man få den på nätet?

Även om näthandel växer snabbast, köper vi än så länge mest mode i fysiska butiker. Men även de måste anpassas till kunder som kräver något annat. Något nytt. Något mer. En annan känsla.

I veckans program pratar vi med Maj-La Pizzelli, en av grundarna till sko- och accessoarmärket ATP Atelier, som nyligen öppnade sin första, egna butik – hur gick tankarna då?

Vi åker också till Paris och besöker webbaserade företaget Vestiaire, som specialiserat sig på plagg och accessoarer från de stora modehusens luxuösa utbud. Och så tar vi en närmare titt på vad det innebär att vara en så kallad "tävlingsshoppare".

Veckans gäst är Jonas Arnberg, vd för HUI Research.

Musik som spelats i avsnittet

  • 10.06
    Larry Heard - Can You Feel It
    Album: Godfathers of House
    Bolag: Trax Records
  • 10.19
    Simon & Garfunkel - Bleecker Street
    Album: The Columbia Studio Recordings (1964-1970)
    Bolag: Columbia/Legacy
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista