Skräddarsydda budskap - ett hot mot demokratin?

20 min

Sociala medier har ersatt valstugan – men blivit en rätt nedklottrad och vandaliserad sådan. Vilka hot och vilka möjligheter följer i den nya teknikens spår?

Så kallade Dark Ads har fått stor uppmärksamhet – valannonser som riktas till utvalda väljargrupper, men som förblir osynliga för alla andra.

Hur ser svenska riksdagspartier på möjligheter och hot med de sociala medierna i valrörelsen? Och hur fungerar egentligen Facebooks omtalade annonseringsverktyg som nu blir ett kraftfullt vapen i händerna på politiska opinionsbildare?  På grund av det har blivit så lätt att rikta annonser mot skräddarsydda grupper, har det höjts röster som krävt att alla valannonser som publiceras på sociala medier ska redovisas offentligt.
 
Med: Brit Stakston, mediestrateg och opinionsbildare, Emma Fahlstedt, chef för Centerpartiets digitala kanaler, Joakim Wallerstein, kommunikationschef på Sverigedemokraterna, Rikard Lindholm, marknadsföringsexpert och grundare av företaget Semantiko, Jonas Andersson Schwarz, medieforskare vid Södertörns Högskola, Helena Salomonson, kommunikationschef på Socialdemokraterna, Sam Jeffers, grundare granskningsplattformen WhoTargetsMe.

Del 2/3 "Propagandamaskinen"

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".