KONSERT: Romanser med Paulina Pfeiffer och Ailish Tynan

Här finns inget ljud

Lyssna på ännu en av de omtyckte romanskonserterna från Grunewaldssalen i Stockholms konserthus. Den här gången med två sopraner, en irländsk och en svensk.

Paulina Pfeiffer inleder konserten och det gör hon med en sångsvit av den norska tonsättarne Christian Sinding. Sinding som ibland jämförs med sin landsman Edvard Grieg skrev allt som allt 250 sånger. Sångsviten Paulina Pfeiffer inleder med är ur 14 Danske viser og sange opus 50, baserad på texter av Carl Ewald.

Judith Weirs A Spanish Liederbooklet kom till nästan hundra år efter Sindings visor, och är tonsättningar av anonyma poeter från 1400- och 1500-talets Spanien. Sviten framförs av Ailish Tynan.

Därefter följer en komposition av en annan Judith, nämligen Judith Bingham och hennes The Shadow Side of Joy Finzi – A mad song. Judith Bingham tillhör samma generation som Judith Weir, och även detta stycke framförs av Ailish Tynan.

Judith Binghamn har uttryckt att en stor utmaning som tonsättare är att inte falla för det rådande modet i musikskapandet och att den riktiga magin inträffar då en musiker gör sig fri från notbilden och bidrar med sitt eget uttryck – då kan stycket verkligen resa.  

Från Bingham leder programmet tillbaka till Norge och Grieg och hans tonsättningar av Aasmund Olavsson Vinjes poesi. Vinjes nationalromantiska poesi passade Grieg utmärkt eftersom han gärna ville väva in det folkligt norska i sin musik. I kvällens konsert hör vi också Griegs tonsättningar av Henrik Ibsens Med en vandlijle och John Olaf Paulsens dikter Med en gullviva och Ett hopp. Paulina Pfeiffer sjunger dessa fem tonsättningar av Edvard Grieg.

Då amerikanen Aaron Copland efter andra världskriget slut beslöt sig för att tonsätta texter av Emily Dickinson valde han dikter om naturen, kärleken och evigheten. I Nature, the gentlest mother hör vi ett musikaliskt ordmåleri av en natur i uppror, av sovande barn, blinkande stjärnor och solnedgången.

I There came a wind like a bugle, en vind kom som en hornsignal hör vi det böljande gräset, en klangrik storm och en kyrkklocka som slår. Heart we will forget him handlar om förlorad kärlek, en dialog mellan den plågade älskarens hjärta och hjärna. Våren är på intågande och så även i Dear March, come in! Avslutande Going to heaven har nära på gospelliknande känsla.

Ailish Tynan och Magnus Svensson framför denna Copland-svit.

Från USA till Sverige och den svenske tonsättaren Harald Fryklöf. Fryklöf hade ett stort intresse för musikhistoria och det var något som också gavs uttryck för i hans personliga stil. I kvällens konsert hörs tonsättningar till dikter av Johan Ludvig Runeberg, Sven Lidman och Wilhelm Ekelund och sjunger sångerna gör Paulina Pfeiffer.

Konserten fortsätter med Samuel Barber och sångerna Nuvoletta, Solitary Hotel ur Despite and Still, Saint Ita's Vision ur Hermit Songs och avslutande Tre sånger opus 10 med Rain has fallen, Sleep now och I her an army. Lyssna gärna här till Ailish Tynans personliga presentation.

Konsterten avrundas med Benjamin Britten till text av poeten Tomas Moore, The Last rose of summer, Sommarens sista ros.

Och sist ut en sång med den lite speciella titeln The Leprechauen, Ett slags tomte. Musiken är arrangerad av Herbert Hughes. Hughes som liksom Barber var en stor beundrare av James Joyce arrangerade hundratals irländska folkmelodier.

Konsert 7/3, Stockholms konserthus.

Producent: Diyar Boskani
Programledare: Tina Ahlin

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".