Ett avsnitt från P2 Live
KONSERT: Elbfilharmonin deluxe
Sön 10 jun kl 20:00
Här finns inget ljud
Här finns inget ljud. Det kan bero på att ljudet innehöll t.ex. upphovsrättsskyddad musik och endast låg kvar i 30 dagar.
Lyssna på fyra olika konserter från Nordtyska radions Elbfilharmoni med musik från helt olika epoker. Det blir musik av Henry Purcell, Mozart och Béla Bartók.

Kvällens konsert består av en hel palett musik från tre olika epoker, tre helt olika stilar och tre mycket olika kompositörer.

Vi ska få höra musik av Henry Purcell från slutet av 1600-talet i Begravningsmusik för Drottning Maria och Béla Bartóks Den sällsamme mandarinen från 1900-talet.

Det blir musik av Wolfgang Amadeus Mozarts, först hans symfoni nr 39 och sist men inte minst blir det hans Requiem.

Orkestern ikväll heter Nordtyska radions Elbfilharmonieorkester och leds av fyra olika dirigenter. Konserterna är inspelade vid olika tillfällen och först ut, ingen mindre än den svenska tonsättaren Herbert Blomstedt.

Sommaren 1788 når Mozart sin kulmen när det gäller det symfoniska skapandet. Han skriver då symfonierna med nummer 39, 40 och 41, den så kallade Jupitersymfonin.

Ändå är nummer 39 ett hastverk. Slarvigt nerskrivet med många rent elementära misstag. Kanske var han stressad av att han samtidigt höll på med flera andra verk, i och för sig inget ovanligt. Ändå visar han sin briljans i denna symfoni som är så sprittande glad och inspirerande.

I Henry Purcells Begravningsmusik för drottning Maria hör vi betydligt äldre tongångar. Som 15-åring trolovades Maria med sin kusin Vilhelm den andre. Hennes äktenskap med honom blev inte lyckligt, hon blev gravid tre gånger, men det blev antingen missfall eller dödfödda barn. Under hennes tid inskränktes kungamakten och hon avsattes efter att ha styrt landet med stränghet under långa perioder då hennes man var bortrest. 1694 dog Drottning Maria i smittkoppor och Henry Purcell fick då i uppdrag att skriva hennes begravningsmusik och man kan väl säga att det är genom den som Drottning Maria den andra har blivit ihågkommen för den breda massan.

År 1928 sammanställer Béla Bartók sin svit med musik från baletten Den sällsamme mandarinen. Det är ett så kallat mimspel där en prostituerad kvinna kommer överens med sin beskyddare att de ska råna nån av hennes kunder. De första två som kommer är fattiga och ger ingen utdelning, men så kommer mandarinen som visar sig vara av kunglig börd. Han blir det perfekta offret, men det märkliga är att han verkar odödlig. Inget biter på honom, inte knivhugg, hängning eller kvävning. Men när han i sitt upphetsade tillstånd till slut får sin utlösning då faller han ner och dör.

Béla Bartóks Pantomin togs inte emot av blida ögon när han försökte lansera den. Det blev i det närmaste skandal 1925 när man gjorde det första försöket. Dirigenten Jenö Sjenkar ställdes inför rätta. Inte förrän på 40-talet blev den accepterad och spelas regelbundet sedan dess.

Inget annat sista verk av en stor kompositör har varit mer mytomspunnet och mystiskt än Wolfgang Amadeus Mozarts Requiem. Historien har blivit en legend och inte så konstigt med så spännande ingredienser. En mystisk budbärare, klädd i en grå kappa ger honom beställningen. Kompositören som är säker på att han skriver på sin egen dödsmässa, sjuk som han är. Han dör innan verket blir klart. Här finns intrigen klar och det blir ju också teater och film av detta scenario, då med Salieri som beställaren i både Pusjkins libretto till operan Mozart och Salieri och i Peter Shaffers teaterpjäs Amadeus, som vi också sett som film.

Det finns dock oklarheter till eleven Süssmeyers inverkan på Mozarts Requiem. Många av satserna är inte i Mozarts stil men om man ser till Süssmeyers övriga tonsättningar är inget i närheten av lärarens kvalitet. Hur mycket hjälp fick han av Mozart där på dödsbädden och hur mycket hade hustrun Konstanze med saken att göra. Plockade hon kanske fram tidigare skisser som kunde länkas till det som Mozart ändå hann skriva. Det är frågor vi aldrig får svar på. Istället får vi njuta till den fantastiska musik som ändå Mozarts Requiem är.

1. Wolfgang Amadeus Mozart: Symfoni nr 39 Ess-dur. Dirigent: Herbert Blomstedt. Konsert 14/1.

2. Henry Purcell: Begravningsmusik för drottning Maria. Dirigent: Paavo Järvi. Konsert 10/11 2017.

3. Béla Bartók: Svit ur ”Den sällsamme mandarinen”, balettmusik (1924). Dirigent: Rafael Payare. Konsert 10/12 2017.

4. Wolfgang Amadeus Mozart: Requiem. Solister: Anna Lucia Richter, sopran, Wiebke Lehmkuhl, alt, Lothar Odinius, tenor och Tareq Nazmi, bas. Balthasar Neumannkören. Dirigent: Thomas Hengelbrock. Konsert 8/10 2017.

Programledare: Paula Gårsjö

Musik som spelats i avsnittet

  • 20.34
    Henry Purcell - Begravningsmusik För Drottning Maria
    Nordtyska Radions Elbfilharmonieorkester, Nordtyska Radions Kör, Dir Andrew Manze
  • 20.52
    Bela Bartok - Svit Ur "Den Sällsamme Mandarinen"
    Nordtyska Radions Elbfilharmonieorkester, Dir Rafael Payare
  • 21.14
    Wolfgang Amadeus Mozart - Requiem
    Nordtyska Radions Elbfilharmonieorkester, Balthasar Neumann-Kören, Dir Thomas Hengelbrock, Anna Lucia Richter, Wiebke Lehmkuhl, Lothar Odinius, Tareq Nazmi
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".