Riddar Blåskäggs borg

Här finns inget ljud

19:30: Konsert med Sveriges Radios Symfoniorkester Solister: Elena Zjidkova (Judit) och Gábor Bretz (Blåskägg). Dirigent: Daniel Harding. 1. Jörg Widmann: Antifon. 2. Musikaliskt intermezzo. 3. Béla Bartók: ”Riddar Blåskäggs borg”. Direktsändning från Berwaldhallen. Det är nu över 100 år sedan Béla Bartóks egensinniga och "ospelbara" opera komponerades, och nästan 60 år sedan den uppfördes för första gången i Sverige, med Birgit Nilsson i den kvinnliga huvudrollen - inte på en scen, utan i radion. Nu framförs verket på radions egen scen - Berwaldhallen - hela spektaklet direktsänds i P2. Daniel Harding dirigerar, Elena Zjidkova och Gábor Bretz sjunger operans två roller och konserten inleds med tyske tonsättaren Jörg Widmanns Antifon från 2008.

Den tyske tonsättaren Jörg Widmann är även en framstående klarinettist, både som kammarmusiker och solist. Han är dessutom samtidigt professor i båda sina discipliner vid Freiburgs statliga musikhögskola. Bland hans egna kompositionslärare återfinns storheter som Hans Werner Henze och Wolfgang Rihm. Antiphon hämtar sin inspiration från den venetianska skolans flerkörighet och växelsång. Titeln speglar inte bara det flerköriga i sig, utan även att instrumentgrupperna separerats från varandra i en ovanlig uppställning som specificeras i partituret. En rumslig effekt som innebär nya utmaningar för dirigenten och den omfattande ensemblen, som innehåller det mesta - utom altvioliner. Verket uruppfördes av Paavo Järvi och Frankfurts radiosymfoniker 2008.

Legenden om Riddar Blåskägg och hans hustrur har skrämt både barn och vuxna genom tiderna, inte minst sedan Charles Perrault inkluderade den i Gåsmors sagor vid 1600-talets slut. Béla Balázs libretto till Béla Bartóks enda opera, Riddar Blåskäggs borg från 1911, är en helt annan berättelse än den traditionella. I sin självbiografi skrev dirigentnestorn Antal Doráti: ”En av de första moderna psykologiska operorna… den går på djupet av manligakvinnliga relationer, undersöker var deras världar möts och skiljs, hur man i sin längtan skadar och skadas och hamnar i skuld till varandra.” Librettot lär ha varit avsett för Bartóks vän och kollega Zoltán Kodály, och det är inte helt klart hur det kom sig att det blev Bartók som till sist tonsatte det. Kodály kallade hursomhelst resultatet för ”en musikalisk vulkan, ett 60 minuter långt utbrott av tragisk intensitet”. Den skenbart enkla handlingen som huvudsakligen rör sig på ett inre plan, den korta speltiden, bara två roller - här är en opera med så att säga färre rörliga delar än vanligt. Ett sceniskt verk som oftast framförs konsertant, det anses egentligen inte finnas så mycket att tillföra visuellt. Den 30-årige tonsättaren lämnade in partituret till en tävling i Budapest, vinnaren skulle få sin opera framförd. Man kom dock fram till att inget av bidragen var värt en sådan ynnest. Premiären dröjde till 1918, då Egisto Tango dirigerade Blåskägg på Nationaloperan i samma stad. Det blev Bartóks första stora framgång, och operan har kallats hans första mästerverk. Dramats symbolik har uttytts på flera sätt. Blåskägg skulle kunna vara Bartók själv, eller vem som helst som vill behålla sina hemligaste hemligheter. Varför har de här båda överhuvudtaget blivit ett par? Det får vi fortsätta att undra.

Den ryska mezzosopranen Elena Zhidkova har med stor framgång framträtt vid festivalerna i Salzburg och Edinburgh, i flera konserter med Berlinfilharmonikerna under Claudio Abbado, samt vid Wagnerfestspelen i Bayreuth. Bland hennes viktigaste roller märks Brangäne i Tristan och Isolde, Octavian i Rosenkavaljeren, Venus i Tannhäuser och Fricka i Rhenguldet och Valkyrian. Och så naturligtvis Judit i Riddar Blåskäggs borg, som hon gjort succé med inte minst på La Scala i Milano och under Valery Gergievs ledning i Barbican Hall i London. Den ungerske basen Gábor Bretz inledde sina högre sångstudier i Los Angeles. Sedan återvände han till hemlandet för studier vid Béla Bartók-konservatoriet och Franz Liszt-akademin. Första pris i Maria Callas Grand Prix i Aten 2005 är bara en av hans tävlingsframgångar. Bland hans roller märks Escamillo i Carmen, titelrollen i Don Giovanni, Sparafucile i Rigoletto och titelrollen i Mefistofeles. Hans Riddar Blåskägg i Bartóks opera har imponerat stort överallt: I Berwaldhallen under Östersjöfestivalen 2010, liksom hos Bayerische Rundfunk och med New York Philharmonic i Alice Tully Hall.

Text: Gunnar Lanzky-Otto (från Berwaldhallens programtidning)

Musik som spelats i avsnittet

  • 19.33
    Sveriges Radios Symfoniorkester, Dirigent Daniel Harding - Antifon
    Kompositör: Jörg Widmann
  • 20.07
    Dietrich Fischer-Dieskau, Wolfgang Sawallisch, Bayerska Statsoperans Orkester (München), Julia Varady - Riddar Blåskäggs Borg
    Album: Riddar Blåskäggs Borg
    Kompositör: Béla Bartok
    Bolag: DGG
  • 20.16
    Helge Antoni - Bagatell För Piano Op 6:12
    Album: The Piano Experience
    Kompositör: Béla Bartok
    Bolag: DB PRODUCTIONS
  • 20.28
    Elena Zjidkova Judit, Gabor Bretz Blåskägg, Sveriges Radios Symfoniorkester, Dirigent Daniel Harding - Riddar Blåskägss Borg
    Kompositör: Béla Bartok
  • 21.33
    Benny Goodman, Joseph Szigeti, Béla Bartók - Kontraster
    Album: Masterworks Portrait
    Kompositör: Béla Bartók
    Bolag: MASTERWORKS PORTRAIT
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista