Ett avsnitt från Publicerat
20 min
Var journalistiken bättre förr?
Lör 01 dec 2012 kl 15:35
Hur har samhällsjournalistiken utvecklats de senaste 40 åren? Den frågan svarar Sveriges Radios nyss avgångne vd Mats Svegfors och medieforskaren Sophie Elsässer på i veckans Publicerat.

-Landets journalister har blivit avsevärt mycket skickligare på att avslöja förhållandevis oviktiga förhållanden. 

Så säger Mats Svegfors, som länge också var chefredaktör på Svenska Dagbladet.

Landshövding och utredare

Däremellan var han landshövding i Västerås och har följt samhällsjournalistiken under 40 år.

Men vad menar han uttalandet här ovan?

"Vad har vi lärt oss?"

Det framgår ganska klart av hans kapitel "Minskade resurser ger sämre kvalité", som utgör en stor del av skriften

En bok som publicerades av Sim(o), Institutet för Mediestudier, i veckan. 

Men vi hoppas på tydliga besked även i Publicerat.

Tidningskris ger avtryck

Svegfors anser även att förändringarna av de inre strukturerna i medieföretagen gjort att den granskande och kritiska journalistiken har kommit i kläm.

Bostadsjournalistiken handlar exempelvis i dag om inredning, inte om sociala förhållanden.

Vinprovning dagens konsumentjournalistik?

Ekonomijournalistiken analyserar mer börskurserna än granskar företagens maktutövning.

Konsumentjournalistiken diskuterar vinprovning, inte alkoholpolitik.

Gått igenom 50 års "Röd och Rön"

Stämmer denna Svegfors senare notering med verkligheten? Hur har konsumentjournalistiken utvecklats?

Det vet medieforskare Sophie Elsässer vid Lunds universitet allt om.

Idag, lördag, försvarar hon en doktorsavhandling om tidningen "Råd och Röns" femtio år: "Att skapa en konsument", som titeln lyder.

    

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".