Melodifestivalen special: om pengarna, avtalen och bristen på insyn

35 min

Vi granskar Melodifestivalen. Om SVT:s hemliga avtal med privata bolag, summorna ingen vill avslöja och kommunernas kostnader. Varför vägrar SVT, år efter år, berätta om de kommersiella samarbetena?

• Stort åtagande för kommuner 
För kommunerna där deltävlingarna hålls brukar Melodifestivalen innebära en kostnad på drygt en miljon kronor, varav en stor del går direkt till event-arrangören Live Nation. Och det är mycket som kommunerna tar på sig att ordna och bekosta. Vi besöker den lilla, men erfarna, arrangörsstaden Leksand. 

• Locket på om summor och avtal
Många journalister har försökt gå till botten med pengarna runt Melodifestivalen, men utan att lyckas få några summor bekräftade. Men en vanlig bild är att det är Live Nation som tjänar stort på den numera genomsponsrade tävlingen. Hör Live Nation och huvudsponsorn Coca Cola.

SVT har fått upprepad kritik av GRN
Granskningsnämnden har vid upprepade tillfällen krävt att SVT ska berätta mer om sina kommersiella samarbeten runt Melodifestivalen. Men så har inte skett. Vi frågar SVT varför. 

Reportrar: Johan Cedersjö, Freddi Ramel, Therese Rosenvinge, Erik Petersson och Teo Kristjansson. 

Musik som spelats i avsnittet

  • 11.04
    Christophe Beck - Main Titles
    Album: The Sentinel
    Bolag: Varese Sarabande
  • 11.08
    René Aubry - Water Falls
    Album: Chaos
    Bolag: Music Box Publishing
  • 11.22
    Main Alice Babs - Det svänger på slottet
    Album: TætPå Vol. 1/Här ska' dansas
    Bolag: HatTrick
  • 11.23
    Lotta Engberg - Fyra bugg & en Coca-Cola
    Album: Melodifestivalfavoriter
    Bolag: WM Sweden
  • 11.28
    Carola - Säg mig var du står
    Album: Carolahits 2
    Bolag: Rival Records
  • 11.37
    René Aubry - Water Falls
    Album: Chaos
    Bolag: Music Box Publishing
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista