Pengarna tar plats i poesin igen

32 min
Har ekonomin tågat in i den poetiska texten och inte bara i debatten? Författarna Aase Berg, Johan Jönson och förläggaren Gunnar Nirstedt om poesins produktionsvillkor.

I Johan Jönsons diktverk "Marginalia" förekommer ordet pengar minst 1000 gånger, ofta som ett bristtillstånd, bryter sönder dikten. "Nu har vi pengar så nu kan vi sova", vem har snott våra jävla skitpengar?" Han menar att han avtäcker en statisk dominant ideologi och introducerar bland mycket annat ordet "bankkontosubjekt".

Det är som vara en djuphavsfisk på havets botten, det är alldeles mörkt och alla ligger och väntar på att det ska singla ner ett litet pris, säger Aase Berg om stämningen när många poeter träffas. Nu har hon gjort en avstickare från lyriken med prosaboken "Haggan", där huvudpersonen skriver en del om stora förskott och otippade mecenater i Bergslagen.

Den första boken som kommer ut på Gunnar Nirstedts nystartade förlag är Lina Rydén Reynols  "Läs mina läppar" där produktionsvilllkoren redovisas på bokens baksida: förskott, royalties, försäljarnas inköpspris.

I Katarina Wikars reportage förekommer också Strindbergs tiggarbrev, Birger Sjöbergs aktiespekulationer och återanvända frågor om författarekonomier.