REPRIS: Melodifestivalen special: om pengarna, avtalen och bristen på insyn

35 min
Genomkommersialiserat nöjesevent med bulvanliknande sponsorupplägg eller högkvalitativ underhållning, självklar i public service? Vi repriserar vår granskning av SVT:s flaggskepp Melodifestivalen.

Det är påskhelg och vi repriserar denna vecka den granskning vi gjorde i februari av SVT:s flaggskeppsproduktion inom nöje, Melodifestivalen.

***

Mellon är idag så mycket mer än en musiktävling sänd i public service. Produktionen är enorm och bakom den lilla skärvan som når TV-publiken i sofforna, finns ett väloljat event-maskineri som drar in miljoner i sponsorintäkter.

Vad kostar det här spektaklet egentligen oss skattebetalare? Var hamnar alla intäkter som evenemanget drar in? Och hur långt får egentligen en public service-produktion kommersialiseras?

Musik som spelats i avsnittet

  • 11.04
    Christophe Beck - City Hall
    Album: The Sentinel
    Bolag: Varese Sarabande
  • 11.06
    René Aubry - Water Falls
    Album: Chaos
    Bolag: Music Box Publishing
  • 11.21
    Main Alice Babs - Det svänger på slottet
    Album: TætPå Vol. 1/Här ska' dansas
    Bolag: HatTrick
  • 11.27
    Carola - Säg mig var du står
    Album: Carolahits 2
    Bolag: Rival Records
  • 11.29
    René Aubry - Water Falls
    Album: Chaos
    Bolag: Music Box Publishing