Bachfestival i Berwaldhallen

Här finns inget ljud

Berwaldhallen hyllade förra helgen Johann Sebastian Bach med en tvådagarsfestival vars första dag vi ska få höra i kvällens P2 Live. Barockexperten Vassilis Bolonassos - känd från P2:s älskade program Alltid på en söndag - håller i ett seminarium om Bach och violinisten Malin Broman, cellisten Jakob Koranyi och pianisten Simon Crawford-Phillips spelar musik av den tyske giganten. Efter denna uppvärmning följer en konsert med Radiokören och Concerto Köln, där vi får höra inte bara Bach (Magnificat) utan även hans inspirationskälla Vivaldi (”Al Santo sepolcro”) och en samtida tonsättare som inspirerats av Bach: Arvo Pärt (Magnificatantifoner). P2 Live-kvällen avslutas med musik av Anders Eliasson och Béla Bartók. Mycket nöje!

19:03-22:00 P2 Live: Bachfestival i Berwaldhallen
1. Seminarium med konsertdel. Vassilis Bolonassos om Bachs musik. Malin Broman, violin, Jakob Koranyi, cello och Simon Crawford-Phillips, piano.

2. Konsert med Radiokören och Concerto Köln.
a) Arvo Pärt: Magnificatantifoner.
b) Antonio Vivaldi: Sinfonia h-moll, ”Al Santo sepolcro” Ryom 169.
c) Johann Sebastian Bach: Magnificat.
Från lördagens konserter i Berwaldhallen.

3. Anders Eliasson: Symfoni nr 1 (1986). Sveriges Radios Symfoniorkester. Dirigent: Leif Segerstam. Konsert 1987. Berwaldhallen.

4. Béla Bartók: Stråkkvartett nr 3 (1927). Talekvartetten. Konsert 1990, Berwaldhallen.

Från Berwaldhallens programtidning:

”Jag ääälskar snö” utbrister Vassilis Bolonassos då jag pratar med honom några dagar före jul. Det ter sig som en udda bekännelse av någon som flyttat till Sverige från Grekland. Men han försäkrar att sol, snö och minus 23 grader i Tärnabyn, där han bott, är bland det mest poetiska och estetiskt fulländade han kan tänka sig.

Med samma entusiasm som han omfamnar den svenska vintern, med samma värme tar han sig an Bach. Och alla som hört Alltid på en söndag kan nog hålla med om att om inte Vassilis Bolonassos bytt juridiken mot musiken hade P2:s lyssnare gått miste om en stor radioprofil. På denna lördagens tidiga konsert kommer mannen med den välbekanta och uppskattade rösten guida sin publik i Johann Sebastians musikaliska landskap: genom hans uppväxt och några kanske inte så välbekanta anekdoter samt göra en reflektion över Bach kontra den samtida Händel som ter sig som en burgen lebeman i jämförelse med den strävsamme Bach.

Hur Bachs cellosviter lät ursprungligen då de spelades i Köthen ca 1720 kan vi inte veta, i synnerhet som det inte finns någon bevarad autograf. Men att de sex intima sviterna, vardera om sex satser, fortlever och håller för olika tolkningar är alldeles tydligt. Kanske Pablo Casals version från 20-talet banade väg för dess popularitet och för den våg av inspelningar som följt.
Pianisten Angela Hewitt lär ha sagt att Die Kunst der Fuge får Goldbergvariationerna att framstå som en barnlek. Medan Bach i de förra gör 30 variationer över en aria begränsar han sig i ”fugans konst” till ett tema i d-moll om ca fyra takter som han vrider och vänder på i 14 variationer i sitt kontrapunktiska kalejdoskop.

Bach skrev tvåstämmiga inventioner för cembalo som övningstycken för sina elever. De skulle bidra till förbättrad teknik, utveckla en sångbar spelstil som Bach förordade samt, inte minst, fungera som undervisning i komposition, något som alltid pågick parallellt. 15 korta stycken skrivna som fuga, kanon eller dubbel kontrapunkt blev inte bara väl fungerande pedagogik utan även karaktärsstycken av rang. Det var onekligen klass på det tidiga 1700-talets etyder.

I violinsonaterna märks hur väl Bach tillägnat sig den italienska Sonata da chiesa-traditionen. I nr 3 följer de fyra satserna samma mönster som i en Corelli- eller Händelsonata enligt schemat långsam-snabb-långsam-snabb. Om cellosviterna fått mycket ljus på sig så lever sonaterna ett mer undanskymt liv, tyvärr då även de är en barockskatt som blir en värdig avslutning på Bachfestivalens första konsert och ett avstamp in i de två följande.

Jakob Koranyi har etablerat sig som en av Europas mest intressanta unga solister. Under åren har han gång efter annan visat upp ett bländande cellospel, både som solist med orkestrar som Kungliga Filharmonikerna, l’Orchestre de Paris och genom framträdanden med artister som violasten Yuri Bashmet och cellisten Mischa Maisky. Jakob Koranyi har tilldelats en mängd priser, bl a specialpriset för bästa tolkning av Sjostakovitjs första cellokonsert vid den aktningsvärda Rostropovich-tävlingen i Paris.

Karin Ekedahl

Malin Broman växte upp i Kungsbacka och utbildade sig i Köpenhamn, Göteborg och London. Hon har uppträtt som solist med bland annat Göteborgs symfoniker, Sveriges Radios Symfoniorkester och Saint-Martin-in-the-Fields. 1997 bildade hon tillsammans med cellisten Jesper Svedberg och Simon Crawford-Phillips Kungsbacka pianotrio. Malin är sedan 2008 förste konsertmästare vid Sveriges Radios Symfoniorkester. Samma år valdes hon även in i Kungliga Musikaliska Akademien.

Den mångsidige pianisten Simon Crawford-Phillips verkar som solist, kammarmusiker och ackompanjatör. Han har spelat verk från Mozart och Beethoven till Martinu, Sjostakovitj och Stravinskij med Hallé-orkestern, Skotska och Engelska kammarorkestrarna och Saint-Martin-in-the-Fields. 2003 spelade han med Kungsbacka pianotrio i Carnegie Hall, följt av framträdanden i flera stora europeiska konserthus. Simon undervisar vid Guildhall School of Music and Drama i London och vid Högskolan för scen och musik i Göteborg.

Henry Larsson

Lovsången Magnificat, ”Min själ prisar storligen herren” kommer från Lukasevangeliet och är Jungfru Marias sätt att möta budskapet att Elisabet väntar ett barn, Johannes Döparen. Det är den tidigast kända Mariahymnen, där Guds barmhärtighet prisas i tolv verser. I kyrkorna i det protestantiska Tyskland sjöngs magnificattexten vanligtvis av församlingen eller i samband med söndagsvespern, medan högtiderna gav tillfälle till mer påkostade sättningar.

Bach skrev två olika sättningar av texten, som båda uppfördes under hans första jul som kantor i Leipzig. Mest känd är Bachs Magnificat D-dur, där en stor orkesterstyrka med trumpeter, pukor, träblås och femstämmiga körer ger uttryck åt Marias glädje. Avancerat tonmåleri lyfter budskapet i texten: i tenorarian Deposuit potentes skildras med fallande skalor hur de uppblåsta raseras från sina maktpositioner, medan stigande koloraturer tecknar de ödmjukas upphöjdhet. Och i den mollstämda sopranarian Quia respexit beskriver sopranen i samspråk med den obligata oboestämman kvinnornas utvaldhet.

Den estniske minimalisten Arvo Pärts Magnificatantifoner är komponerade för fyrstämmig kör a cappella och uruppfördes 1991. Antifoner har sjungits före och efter Magnificattexten i samband med kvällsvespern under julveckan ända sedan 800-talet. Var och en av de sju verser som Pärt tonsatt inleds med olika sätt att hälsa Kristus som Visheten, Morgonstjärnan, Alla folks konung, Immanuel osv – hälsningsfraser som alla inleds med ordet ”O”: O Sapientia, O Adonai, och så vidare.

Sinfonia al santo sepolcro är till formen knutet till ett halvsceniskt oratorium kring Jesu grav, Sepolcro, som var populärt i Wien på Vivaldis tid. Men sanningen att säga skrev Viva ldi förmodligen aldrig någon Sepolcro – utan sinfonian var snarare en audition för att stödja hans ansökan till hovet i Wien kring 1730. Likt de profana sinfoniorna är även denna tvådelad, och består av en sorgemättad introduktion (adagio) som mediterar över Jesu lidande, följd av en mer rörlig dubbelfuga (allegro) där sorgen mättas med förtvivlan.

Concerto Köln hör sedan 25 år tillbaka till världens ledande ensembler inom genren tidig musik, och har turnerat jorden runt med framstående solister och dirigenter. Ur ensemblens omfattande diskografi kan nämnas den prisbelönta inspelningen av Rigels symfonier (ECHO Classic och MIDEM Classic Award 2010). Ensemblens konstnärlige ledare är konsertmästaren Martin Sandhoff.

Sofia Nyblom

Musik som spelats i avsnittet

  • 19.32
    Jakob Korany Cello - Preludium, Saraband Och Gigue Ur Svit För Violoncell Nr 3 C-Dur
    Kompositör: Johann Sebastian Bach
  • 19.52
    Malin Broman Violin, Jakob Koranyi Cello, Simon Crawford Phillips Piano - Sonata För Violin & Klaverinstrument Nr 3 E-Dur
    Kompositör: Johann Sebastian Bach
  • 20.11
    Radiokören, Peter Dijkstra - Magnificatantifoner
    Kompositör: Arvo Pärt
  • 20.36
    Jeanette Köhn Sopran, Ann Hallenberg Mezzosopran, Maarten Engeltjes Countertenor, Mikael Stenbaek Tenor, Karl Magnus Fredriksson Baryton, Radiokören, Concerto Köln, Dirigent Peter Dijkstra - Magnificat D-Dur
    Kompositör: Johann Sebastian Bach
  • 21.05
    Sveriges Radios Symfoniorkester, Dirigent Leif Segerstam - Symfoni Nr 1 (1986).
    Kompositör: Anders Eliasson
  • 21.37
    Talekvartetten - Stråkkvartett Nr 3 (1927). .
    Kompositör: Béla Bartók
  • 21.56
    Nicoali Gedda Tenor, Jacob Moscovicz - Vid Don Blommar En Trädgård
    Kompositör: Modest Mussorgskij
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".