Orgelinvigning med Hans-Ola Ericsson + Erik Westberg dirigerar vokalmusik av Brahms

Här finns inget ljud

Två konserter från Studio Acusticum i Piteå! Vi får höra konserten från invigningen av studions nya supemoderna orgel som kostade 25 miljoner kronor och som beställdes 2009. Orgelprofessorn Hans-Ola Ericsson gav denna första konsert, från oktober i fjol, och på programmet står kompositioner av såväl Bach, Franck, Mussorgskij och Messiaen som av Ericsson själv. Därefter en konsert med Erik Westbergs vokalensemble och Piteå musikhögskolas kammarkör som sjunger vacker vokalmusik av den tyske romantikern Johannes Brahms. Mycket nöje!

19:03-22:00 P2 Live: Från Studio acusticum i Piteå
1. Orgelinvigning.
Medverkande: Hans-Ola Ericsson, orgel, Lena Weman, traversflöjt, Anders Hannus, klangregi och Birgitta Svendén, konferencière. Konsert 13/10 2012.
a) Olivier Messiaen: Apparition de l'église éternelle, for organ, I/8
b) Hans-Ola Ericsson: Vocalise(2004, rev. 2012) ur Högavisan – en kyrkoopera för förstärkt barockpiccolaflöjt och orgel
c) Johann Sebastian Bach: "Iich ruf zu dir, Herr Jesu Christ”, BWV 639, ur “Orgelbüchlein“
d) Hans-Ola Ericsson: Postludium – “Spikar“ ur orgelmässan De fyra varelsernas Amen (1999-2000) för orgel och elektronik
e) César Franck: Choral no 3 a-moll ur “Trois chorals” (1890)
f) Modest Petrovitj Mussorgskij, Tavlor på en utställning (1874; in memorian Viktor Hartmann) transkription: Keith John

Fler inslag om denna konsert:

2. Bara Brahms – körkonsert.
Medverkande: Erik Westbergs vokalensemble, Piteå musikhögskolas kammarkör, Helge Kjekshus och Nigar Charhazova, piano. Beledsagare: Gerd Roman. Dirigent: Erik Westberg. Konsert 1/4 2012. Programledare: Kjell Oscarsson.
Johannes Brahms:
a) Fest- und Gedenksprüche, op 109
b) Quartette, op 92
c) Warum ist das Licht gegeben, op. 74 nr 1
d) Intermezzo op 118, no 2
e) Ave Maria op. 12
f) Schicksalslied, op 54
g) Waldesnacht op. 62 no. 3

Fest- und Gedenksprüche är en rätt sen komposition av Johannes Brahms (1833-1897). När han skrev den hade han börjat bli en, med den tidens mått, gammal man, 57 år, med inte så många år kvar att leva. Från att i sin ungdom ha varit en frimodig och social person hade han nu, trots en stor umgängeskrets, med tiden blivit alltmer isolerad, butter och rentav sarkastisk. Men Fest- und Gedenksprüche är skriven i tacksamhet för att han utnämnts till hedersmedborgare i Hamburg – den stad där hade vuxit upp under ganska svåra förhållanden.

Här framförs denna vackra körmusik av Erik Westbergs vokalensemble och Piteå musikhögskolas kammarkör. Erik Westberg dirigerar konserten som uteslutande består av musik av Brahms. På programmet står även de fyra kvartetterna för sång och piano op. 92 (med pianisten Helge Kjekshus), Warum ist das Licht gegeben dem Mühseligen, Ave Maria, Schicksalslied och Waldesnacht. Vi får även höra ett intermezzo för piano med Nigar Charhazova vid flygeln.

Musik som spelats i avsnittet

  • 19.07
    Hans Ola Ericsson - Apparition De L'Église Éternelle, For Organ, I/8
    Kompositör: Olivier Messiaen
  • 19.39
    Hans Ola Ericsson - Choral No 3 [A-Moll]
    Kompositör: César Franck
  • 19.54
    Hans Ola Ericsson - Tavlor På En Utställning
    Kompositör: Modest Petrovitj Mussorgs
  • 20.44
    Erik Westbergs Vokalensemble, Piteå Musikhöskolans Kammarkör, Erik Westberg - Fest- Und Gedenksprüche, Op 109
    Kompositör: Johannes Brahms
  • 20.57
    Erik Westbergs Vokalensemble, Hejge Kjeshus, Erik Westberg - Quartette, Op 92
    Kompositör: Johannes Brahms
  • 21.09
    Piteå Musikhöskolans Kammarkör, Erik Westberg - Warum Ist Das Licht Gegeben, Op. 74 Nr 1
    Kompositör: Johannes Brahms
  • 21.41
    Erik Westbergs Vokalensemble, Piteå Musikhöskolans Kammarkör, Helge Kjekshus, Nigar Charhazova, Erik Westberg - Schicksalslied, Op 54
    Kompositör: Johannes Brahms
  • 21.55
    Erik Westbergs Vokalensemble, Piteå Musikhöskolans Kammarkör, Helge Kjekshus, Nigar Charhazova, Erik Westberg - Waldesnacht Op. 62 No. 3
    Kompositör: Johannes Brahms
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista