Alexander Wang – modets stora framtidslöfte (eller största luftslott)

54 min

Alexander Wang (1983-) har på mindre än tio år gjort en kometkarriär inom den amerikanska modevärlden där han byggt upp ett framgångsrikt företag genom att erbjuda coola vardagskläder till unga urbana kunder. Nu ska han även ta över det anrika modehuset Balenciaga, grundat på haute couture. Varför det? Och hur ska det gå? I veckans program tittar vi närmare på denne designer som av somliga betraktas som en begåvning, men av andra som en bluff.

Kommer konstnärligheten inom modevärlden att få stryka på foten, till förmån för allenarådande krass kommers? Det är det många som frågar när den amerikanske designern Alexander Wang kommer på tal, känd för sin förmåga att kränga kläder och väskor – men inte för sin nyskapande stil. Snart ska han visa vad han går för på modehuset Balenciaga, grundat av den spanske modeskaparen Cristobal Balenciaga. 1918 öppnade han sin första butik i San Sebastián för att 1937 slå upp dörrarna till ett av de mest respekterade modehusen i Paris genom tiderna. ”Balenciaga var arkitekten inom haute couture”, som hans kollega Hubert de Givenchy sade. De senaste femton åren har det drivits av den hyllade Nicolas Ghesquière som förvaltat hans idéer. Men nu kommer en kille som aldrig ägnat sig det minsta åt couture plötsligt in i bilden, varför då? Om det talar vi mer om i veckans program.

Alexander Wang är också den allra förste designer med asiatiska rötter som tar över ett etablerat europeiskt modehus. Men han långt ifrån den ende inom den amerikanska modevärlden med föräldrar som är födda i Asien. Sedan tidigare finns där Anna Sui och Vera Wang (de är inte släkt). Men sedan fem, sex år tillbaka har en helt ny generation gjort sig bemärkt. Det finns numera en hel bunt framstående designer vars föräldrar härstammar från Kina, Korea, Taiwan, eller andra delar av Asien. Jason Wu, Derek Lam, Phillip Lim, Peter Som och Humberto Leon och Carol Lim, de två grundarna av den inflytelserika butiken Opening Ceremony och numera chefsdesigner för modemärket Kenzo.

De har inga som helst gemensamma nämnare designmässigt, men antalet – och den framgång de röner– har gjort att de i amerikansk och europeisk media uppmärksammats som ”asiater i designvärlden”. En allt större fördel då denna marknad växer så det knakar. Ett svenskt modemärke som valt att förlägga sitt huvudkontor till Peking är Greta. Vi har ringt upp dem för att höra vilka fördelar, och nackdelar, det kan ha att vara mitt i denna bubblande marknad. Vi har också talat med journalisten Malin Ullgren om överklassillusioner, eller livsstilsillusioner. Hur kommer det sig att vi vaggats in i tron att vi alla kan leva lyxliv och köpa dyr design?

Och så berättar vi om konstnären Ann Carlsson som är besatt av märkeslappar.

Veckans gäst är Agnes Braunerhielm, frilansande modejournalist och moderedaktör på Rodeo.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".