Speglingar - de svävande + Stenhammarkvartetten spelar Stenhammar

Här finns inget ljud

”Att vi är svävande är en grundmetafor för att vi är i livet, eller ett fall i en mycket liten vinkel.” Lars Gustafsson På försommaren 2011 bänkade sig radiomannen Ingvar Storm vid ett promenadstråk på Djurgården tillsammans med författaren Lars Gustafsson. De pratade fåglar och filosofi, ett samtal som resulterade i radioprogrammet De svävande. I konserten gifter sig luftburen kör- och pianomusik med Gustafssons poesi reciterad av författaren själv. Radiokören, med pianosolisten Terés Löf och dirigenten Peter Dijkstra, spelar verk av Poulenc, Brahms, Messiaen, Berg, Schnittke, Frank Martin och Tina Andersson, vars The Angel här får sitt svenska uruppförande. P2 Live fortsätter med tre av Wilhelm Stenhammars stråkkvartetter - framförd av Stenhammarkvartetten.

19:03-22:00 P2 Live: Speglingar - de svävande + Stenhammarkvartetten spelar Stenhammar
1. Speglingar - de svävande.
Konsert med Radiokören. Dir: Peter Dijkstra. Solist: Terés Löf, piano. Lars Gustafsson, textläsning. Musik av bl.a. Poulenc och Martin samt ett uruppförande av Tina Andersson. Konsert 23/2 Berwaldhallen, Stockholm.
Francis Poulenc: Un soir de neige
Johannes Brahms: O Heiland, reiß die Himmel auf
Olivier Messiaen: ur Catalogue d´Oiseaux (Fågelkatalogen). La Chouette Hulotte (Kattugglan)
Alban Berg: ur Sieben frühe Lieder (arr Clytus Gottwald). Die Nachtigall.
Tina Andersson: The Angel (svenskt uruppförande)
Olivier Messiaen: ur Catalogue d´Oiseaux. L’Alouette Lulu (Trädlärkan)
Frank Martin: Songs of Ariel
Alfred Schnittke: fjärde satsen ur Konsert för kör.

2. Stenhammarkvartetten spelar Stenhammar.
Från konserter 2/4 och 21/5 2011, Allhelgonakyrkan Stockholm.
Wilhelm Stenhammar:
a) Stråkkvartett nr 3
b) Stråkkvartett nr 6
c) Stråkkvartett nr 4

Från Berwaldhallens programtidning:

Den franska julen 1944 fanns det med all sannolikhet en stark förhoppning om att hålla sig svävande, att hålla sig vid liv. Slaget om Ardennerna, som slutligen ändar Tysklands offensiv, pågår. Paul Elouards poem Un soir de neige (Afton i snö) blir en stark kontrast mellan snöns skönhet och den kyla och död som den är bild för och som finns runtom i Poulencs Europa.

Lika mycket som Friedrich Spees dikt O Heiland reiß är ett rop om himlens öppnande, lika fast rotad är Brahms i den musikaliska traditionen där Bach hovrar i bakgrunden. Men vi lyfts med hans motett mot högre rymder från vilka frälsaren likt dagg ska regna ner över oss. Där möter vi också några fåglar i fransk tappning i Catalogue d´Oiseaux, noggrant studerade i sin naturliga miljö av tonsättaren och fågelentusiasten Messiaen. En näktergal flyger in med sommarens hatt i handen, en av Schönbergeleven Bergs tidiga solosånger. Berg, som var starkt bidragande till tolvtonsteknikens utveckling, rör sig här närmast i ett Debussylandskap.

Månne hittar man längre upp i atmosfären än mer eteriska flygfän, som luftanden i Stormen. Likt en enande kraft svävar den över starka och motstridiga känslor i Shakespeares pjäs. Schweizaren Martin har med ett högst eget tonspråk tolkat Ariels monolger. Eller ängeln hos Mikhail Lermontov, den ryske poeten som dog i en duell endast 26 år gammal. Den som sjunger om de paradisiska trädgårdarna i Tina Anderssons tonsättning. Stycket The Angel vann första pris i den tävling som Abbey Roads Studios utlyste för att fira sitt 80-årsjubileum. Som ett svävande stycke natur avslutas konserten med sista satsen i Schnittkes stora konsert för kör a cappella.

Vi kastar oss ut och litar på att vi håller oss svävande eller åtminstone landar mycket mjukt.

Terés Löf är en av Sveriges mest etablerade pianosolister utbildad vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm. Hon syns ofta både som solist och i kammarmusiksammanhang. Hon har medverkat vid bl a Musik vid Siljan, Gotlands kammarmusikfestival och Sandvikens kammarmusikdagar. Terés Löf har under åren gjort en rad kritikerrosade solokonserter, bl a Schumanns Pianokonsert med Dalasinfoniettan, Beethovens Kejsarkonsert tillsammans med Svenska Kammarorkestern, Brahms Pianokonsert nr 2 i Uppsala Konserthus och i Mozarts Pianokonsert nr 24 tillsammans med Västerås Sinfonietta.

Lars Gustafsson är poet, romanförfattare och filosof. Född i Västerås, studerade i Uppsala och disputerade i teoretisk filosofi 1978. Han har varit professor på University of Texas i Austin men bor numera i Sverige. Han är en av Sveriges mest produktiva författare sedan August Strindberg. Sedan 1950-talet har han skrivit dikter, romaner, litteratur- och samhällskritiska essäer, mm.

Text: Karin Ekedahl

De svävande är den första av två konserter under rubriken Speglingar där Radiokören och Terés Löf medverkar. Den andra konserten äger rum den 18 maj i S:t Jakobs kyrka och har underrubriken En dag.

Musik som spelats i avsnittet

  • 19.59
    Radiokören, Annika Hudak Alt, Peter Dijkstra Dirirgent - Songs Of Ariel
    Kompositör: Frank Martin
  • 20.23
    Stenhammarkvartetten - Stråkkvartett Nr. 3
    Kompositör: Wilhelm Stenhammar
  • 20.58
    Stenhammarkvartetten - Stråkkvartett Nr. 3
    Kompositör: Wilhelm Stenhammar
  • 21.25
    Stenhammarkvartetten - Stråkkvartett Nr. 4
    Kompositör: Wilhelm Stenhammar
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".