Ett avsnitt från P2 Live
Larmet går på Norrlandsoperan i Umeå - kylig musik och brinnande pianon!
Ons 06 mar 2013 kl 20:00
Här finns inget ljud
Här finns inget ljud. Det kan bero på att ljudet innehöll t.ex. upphovsrättsskyddad musik och endast låg kvar i 30 dagar.
Norrlandsoperans symfoniorkester, ledda av dirigenten Rumon Gamba, uruppför Fredrik Högbergs pianokonsert Ice Concerto! Solist är pianisten Niklas Sivelöv. På programmet står även uvertyren till Carl Maria... von Webers opera ”Oberon" samt Ludwig van Beethovens relativt underskattade andra symfoni. Vi får även höra en annan konsert med Norrlandsoperans symfoniorkester, där gänget framför Anders Linds Fire alarms and orchestra - världens första orkesterverk med brandvarnare bland instrumenten. David Björkman dirigerar. Läs mer om verken och tonsättarna, och titta på en filmtrailer till Ice Concerto:

1. Konsert med Norrlandsoperans symfoniorkester. Solist: Niklas Sivelöv, piano. Dirigent: Rumon Gamba.
a) Carl Maria von Weber: Uvertyr till ”Oberon”.
b) Ludwig van Beethoven: Symfoni nr 2 D-dur.
c) Fredrik Högberg: Ice Concerto, uruppförande.
Konsert 22/11 2012, Norrlandsoperans konsertsal.

2. Anders Lind: Fire alarms and orchestra. Norrlandsoperans symfoniorkester. Dirigent: David Björkman. Konsert 14/12 2012, Norrlandsoperans konsertsal.

Fredrik Högberg, född 1971 och uppväxt i Svedala, studerade vid Framnäs och avlade därpå kompositionsdiplom vid Musikhögskolan i Piteå 1990-1997, för bl a Jan Sandström. Han var även dennes assistent och har undervisat i komposition i Luleå och Piteå. Sedan 2000 residerar han i Tingshuset i Nyland vid Ångermanälven, nu förvandlat till ett kreativt kulturcentrum som bas för hans internationella tonsättarkarriär. Högberg ser sig som gränsöverskridare med smak för stilblandning och arbetar även med film och multimedia. Stor plats i verklistan tar hans solokonserter för Nordens främsta solister, ofta med lekfulla humoristiska inslag: däribland Rock Island Boat Bay för Øystein Baadsviks tuba, The Poem för Ole Edvard Antonsens trumpet  (NorrlandsOperans beställningsverk), The Return of Kit Bones för Christian Lindbergs trombon och Ice Concerto för Niklas Sivelövs piano. 2006 fick Fredrik Högberg det största stipendium en svensk musiker fått - 200 000 dollar - för att på internet skapa det första virtuella operahuset: iOPERA. Arbetet gav en licentiatsexamen 2012.

Högberg berättar: "Ice Concerto är skriven för pianisten Niklas Sivelöv och beställd av NorrlandsOperan. Den är kryddad med multimediala inslag och en virtuos pianostämma, utarbetad i nära samarbete med Niklas. Vi hade diskuterat verket i flera år. Konceptet med film och animering bakom solist och orkestersats är en vidareutveckling av min klarinettkonsert, Dancing with Silent Purpose, för Martin Fröst, även den med film och förinspelad musik. I Ice Concerto har spanska dansaren Sara Enrich Bertran koreografiskt gestaltat flera segment. I bakgrundsfilmerna ingår den episod av fallande pianon som brydde media i våras och polisanmäldes, senare dock friad från anklagelsen för miljöbrott. Musiken är stundtals mycket vacker. Det rytmiska elementet är alltid närvarande i min musik, och starka jazzinfluenser och dragning till popmusik är ej att ta miste på. Jag har flera gånger samarbetat med NorrlandsOperans symfoniorkester och känner mig oerhört bekväm med den vitala orkesterns kompetens - en fackla i det norrländska kulturmörkret. I augusti var jag i Umeå för att filma orkestern för bakgrundsprojektionerna. Vi hoppas verket får en framtid även internationellt."

Carl Maria von Weber var dödssjuk i tuberkulos då han skrev sitt sista verk, operan Oberon för Covent Garden i London. Läkaren gav alternativen: endera vila upp sig i Italien - då kunde han leva fem år till - eller resa till London, med en respit på månader eller veckor. För Weber fanns inget val; familjen var i  skuld - med ett ännu inte ettårigt barn. Men tiden gick utan svar från London. Han lärde sig dock engelska - 153 lektionstimmar - och först 23 januari 1826 kunde han börja skriva en stor treakters opera som skulle ha premiär 12 april. Den 3 mars anlöpte ångaren Dover med en svårt sjösjuk och krampaktigt hostande Weber. Men han togs emot som en musikens kung, fast mot en femtedel av en Rossinis gage. Han anade inte vad som väntade: en på grova effekter bortskämd musikalpublik som i förväg skulle lockas med galakonserter på löpande band. Repetitionerna - 16 inalles - började 9 mars av en ännu fragmentarisk opera. Dessutom förväntades han leda fyra stora oratoriekonserter och en rad societetstillställningar, alltid med slagnumret Friskytten-uvertyren men ofta med nyskrivna stycken för sångarna. Kväll efter kväll fick han mer eller mindre bäras hem, kallsvettig med andnöd och  blodstörtningar, under den kallaste våren i mannaminne, men han gav inte upp och sökte bot med inhalationer av blåsyra och senapsplåster. Operan blev klar och han kunde själv leda de första tolv utsålda föreställningarna. På morgonen 5 juni måste man bryta sig in i hans bostad och fann honom död i sängen. Premiären var en succé. Uvertyren och alla solonummer fick bisseras, och för första gången i den engelska musikens historia fick tonsättaren ensam på estraden möta publikens jubel. Två månader efter Webers död skrev Mendelssohn sin Midsommarnattsuvertyr, på samma tema om älvkungen Oberon efter Shakespeare, för Weber dock via Wielands romantiska hjältedikt från 1780 efter en fransk medeltidslegend. Orkesterbehandlingen är Webers mästerverk, även i uvertyren. Den bygger helt på operans musik jämte några inslag från scenmusiken från 1818 till Eduard Gehes tragedi Henrik IV. Sagotonen slås an av hornsignaler, klarinetter och brass i naturimpressionistiskt luftig melodik och rytmik tävlande med Rossinis.

Ludwig van Beethovens symfoni nr 2 väckte uppståndelse som märkvärdig, kolossal och utmanande för både orkester och lyssnare vid hans andra stora Akademi på Theater an der Wien 5 april 1803, jämsides med Pianokonsert nr 3 och oratoriet Christus am Ölberge. Dagen blev kaotisk med start åtta på morgonen. Vid halv tre lät furst Lichnowsky hämta korgar med bröd, kallskuret och vin för att muntra upp de sura och trötta musikerna, och när konserten började vid sex tenderade den att bli så lång att en rad inslag fick strykas. När recensionen i Allgemeine Musikalische Zeitung kom (ett år efteråt) anmärktes på de "alldeles för excentriska modulationerna" och att lyssnarna behövde flera framföranden för att smälta alla originella, ibland säregna idéer, i synnerhet som orkestern repeterat bara en gång före uruppförandet. Likaså klankades på att Beethoven tog dubbla eller tredubbla biljettpriser mot normalt. Det framgick att den anonyme anmälaren redan hört Eroican, därav kanske en något snäv bedömning. Symfonin var annorlunda på många sätt, dels den längsta man då upplevt, dels med den traditionella menuetten ersatt av det då nya begreppet scherzo, men framför allt för en instrumentation som skulle bli stilbildande med djärva, nya och framför allt svårspelade klanger, dynamiska kontraster - från plötsliga explosioner till full orkester i pianissimo - och enorma spänningar. Märkligt nog var musiken inte tung och dyster utan ljus, optimistisk, rentav humoristisk och med en naturnära, pastoral skönhet, i synnerhet som vi nu vet att den tillkom samtidigt som Beethoven skrev sitt Heiligenstadt-testamente om den tilltagande dövheten och att bara konsten avhöll honom från självmord. Även i symfonin anas hans påverkan av fransk revolutionsmusik, särskilt i andratemat i öppningssatsen, men naturligtvis än mer i hans balett Die Geschöpfe des Prometheus, tillkommen mellan Symfonierna nr 1 och 2. Beethoven-biografen Thayer, ingen vän av stora ord, blev lyrisk inför Larghettot, "så utsökt, rent och älskvärt", och Scherzot "så muntert, nyckfullt, lättfotat och charmerande som bara möjligt". Finalen var ympad med eld på epokbildande sätt, inte bara för Beethoven utan för hela instrumentalmusiken.

Text: Rolf Haglund

Bakom Fire alarms and orchestra, världens första orkesterverk med brandvarnare, står tonsättaren Anders Lind som tidigare skapat verk som Voltage Controlled Orchestra och Myggan. Till sin hjälp har Lind NorrlandsOperans symfoniorkester och ett stort antal brandvarnare som agerar musikaliska instrument. Ca 30 st brandvarnare, 4 sirener och två mekaniska klockor har gått åt i processen.

Verket är baserat på ljud från brandvarnare, som bearbetats och satts samman med den traditionella symfoniorkestern. Tre olika kategorier av brandvarnare har använts i processen: Brandvarnare anpassade för våra hem, brandvarnarsirener och mekaniska brandvarnarklockor anpassade för större och offentliga miljöer. Visionen har varit att plocka ut dessa karaktäristiska ljud och förstärka dess musikaliska kvalitéer för att sedan åstadkomma en unik musikalisk enhet tillsammans med symfoniorkestern. Klangerna och strukturerna i verket är skapade med utgångspunkt från brandvarnarnas ljudande egenskaper.

I samarbete med Norrlandsoperan har tonsättaren Anders Lind skapat ett unikt instrument speciellt för framförandet av verket. Det är ett elektroniskt trigger instrument som består av 16 stycken pads, som triggar olika bearbetade ljud från brandvarnare när slagverkaren spelar på dessa. Instrumentet är förutom de visuellt synliga brandvarnarhöljena på varje pad även konstruerat med hjälp av elektroniska komponenter från vanliga brandvarnare för hemmen. Instrumentet spelas av Norrlandsoperans slagverkare Per Mikaelsson vid uruppförandet.

Anders Lind är verksam som tonsättare och vid Umeå Universitet som konstnärlig ledare vid musikinriktningen, institutionen för estetiska ämnen. Lind erhöll sin master of fine arts in music från Piteå Musikhögskola 2010, där han studerat komposition för bland andra professor Jan Sandström. Hans musik som ofta präglas av en experimentlust och en vilja att utforska nya metoder för komponerandet har framförts av både internationella och nationella ensembler/orkesterar såsom; Avanti!, Uppsala kammarorkester, Norrbotten NEO, Gageego, Esbjerg Ensemble, SNYKO, Kammarkören Sångkraft, Norrlandsoperans symfoniorkester och Nordiska Kammarorkestern.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".