Sven-David Sandströms Rekviem uruppförs

Här finns inget ljud

”Jag har ju skrivit ett requiem förut men det här är något helt annat” säger Sven-David Sandström om sin nya dödsmässa, ett beställningsverk från Sveriges Radios Symfoniorkester, vars uruppförande vi får höra i kvällens direktsända P2 Live. Konserten inleds med en motett av Sandströms största idoler, Johann Sebastian Bach. Gustaf Sjökvist dirigerar Radiokören och Radiosymfonikerna, och bland sångsolisterna har vi Elin Rombo, Katija Dragojevic, Olle Persson och Matthew Rose. P2 Live inleds dock med Joseph Haydns symfoni nr 80, en av få Haydn-symfonier som går i moll. Kvällens program avslutas med en Berwaldhalleninspelning från 1982 i vilken pianisten Wolfgang Manz spelar Gunnar de Frumeries första pianosonat samt Felix Mendelssohns fiss-mollfantasi. Mycket nöje!

19:03-22:00 P2 Live: Uruppförande av Sven-David Sandströms Rekviem
1. Joseph Haydn: Symfoni nr 80 d-moll. Dirigent Walter Weller. Konsert 1975, Musikaliska akademins stora sal, Stockholm.

2. Konsert med Radiokören och Sveriges Radios Symfoniorkester (kl 19.30). Solister: Elin Rombo, sopran, Katija Dragojevic, alt, Olle Persson, baryton och Matthew Rose, bas. Dirigent: Gustaf Sjökvist.
a) Johann Sebastian Bach: Jesu meine Freude, motett.
b) Musikaliskt intermezzo.
c) Sven-David Sandström: Rekviem, uruppförande.
Direktsändning från Berwaldhallen.

Extramusik: Radiokören.
d) Felix Mendelssohn: Herre nun lässest Du deinen Diener. Dirigent: Laszlo Heltay. Konsert 1985, Engelbrektskyrkan, Stockholm.
e) Johannes Brahms: Geistliches Lied (Paul Flemming). Stefan Nymark, piano. Dirigent: Maria Wieslander.
f) Veljo Tormis: Johannessång. Radiokören, Danmarks radios kör och Elmer Iseler singers. Dirigent: Tõnu Kaljuste. Konsert 1997, Sankt Paulskyrkan, Toronto.

3. Wolfgang Manz, piano.
a) Felix Mendelssohn: Fantasi fiss-moll.
b) Gunnar de Frumerie: Pianosonat nr 1.
Konsert 1982, Berwaldhallen.

Från Berwaldhallens programtidning:

Sommaren 1723 dör hustrun till postmästaren i Leipzig; Johann Sebastian Bach får i uppdrag att skriva begravningsmusik. Ett par månader hade gått sen han tillträdde sin tjänst så det kan knappast ha betytt något för honom personligen. Likväl skriver Bach ett vitt spänt och skickligt bygge med en oftast genomskinlig men stundtals mycket tät struktur. Genom de elva satserna alternerar Bach verser ur Johann Francks förtröstansfulla och närmast ljuva koral med verser ur Paulus romarbrev som kontrasterar med sitt resonerande om världslig död och himmelsk evighet i en närmast uppfordrande ton: i mitten tronar en fuga där teologi och musik, som alltid hos Bach, blir ett.

”Jag har ju skrivit ett requiem förut men det här är något helt annat” säger Sven-David Sandström som fortsatt på den väg av stora kyrkomusikaliska verk som han slagit in på: ”Det är roligt att hitta en historisk förankring, ett spel, samtidigt funderar jag över hur vi uppfattar requietexten i dag. För mig är den meningsfull, den ger ett perspektiv på liv och död, på nutid och framtid.” Och visst finns det en tydlig förankring. Sandströms Requiem, som för övrigt är en beställning från Sveriges Radios Symfoniorkester, har t ex samma text och indelning som Verdis Requiem. ”Samtidigt är problemet att man hör den gamla musiken – Mozart, Brahms, Verdi – så det gäller att ta död på den och göra sin egen.” Ett grepp är att undvika samma besättning i samma satser, men ”ibland är det omöjligt”. ”Jag ville göra ett bra stycke  som är vackert, som berör och närmar sig människorna.”

Elin Rombo debuterade som Krista i Janáceks Fallet Makropoulos på Kungliga Operan i Stockholm redan under studietid. Sedan dess har det blivit många roller där för en av våra sopraner av världsklass. Repertoaren är bred, till exempel debuterade hon vid Salzburgfestspelen i den ledande rollen i Luigi Nonos Al gran sole carico d’amore. Bland stipendier och utmärkelser kan nämnas Jenny Lind-stipendiet, Bernadotte-stipendiet och Birgit Nilsson-stipendiet.

Olle Persson tillhör Sveriges främsta konsert- och operasångare. En lysande uttolkare inte minst av den tyska liedrepertoaren, bejublad Don Giovanni på Göteborgsoperan, Kungliga Operan och Folkoperan. På Folkoperan som bl a Posa i Don Carlos, Jago i Otello, Scarpia i Tosca samt solist i Carmina Burana. Han är även verksam som pedagog och regissör på den sceniska sånglinjen vid Härnösands folkhögskola.

Matthew Rose studerade på Curtis Institute innan han blev medlem i operaprogrammet Young Artist’s på Covent Garden. 2006 debuterade han på Glyndebourne som Bottom i En midsommarnattsdröm och har sedan sjungit rollen på La Scala, Covent Garden, Lyonoperan och operan i Houston. Han har också sjungit på Göteborgsoperan, Münchenoperan, Santa Fe samt Metropolitan. Rose har arbetat med dirigenter som Colin Davis, Michael Tilson Thomas och Gustavo Dudamel.

Katija Dragojevic är utbildad vid Musikhögskolan i Stockholm och Guildhall School of Music and Drama i London. De senaste säsongerna har innefattat Zerlina iDon Giovanni i Baden-Baden Cherubino i   Figaros bröllop på Festspelen i Salzburg och La Scala i Milano. Hon har framträtt med bl a Sveriges Radios Symfoniorkester, Gulbenkian Orchestra i Lissabon NDR Sinfonieorchester i Hamburg och samarbetat med dirigenter som Daniel Harding, Manfred Honeck och Robin Ticciati.

Gustaf Sjökvist var mellan åren 1967 och 2011 verksam i Storkyrkan i Stockholm som domkyrkoorganist med ansvar för kyrkans kör- och konsertverksamhet. Han har studerat kördirigering för Eric Ericson och orkesterdirigering för Sixten Ehrling. 1986– 1994 var Gustaf chefdirigent och konstnärlig ledare för Radiokören och sedan 1994 är han förste gästdirigent hos Bayerska radions kör i München.

Text: Karin Ekedahl

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".